Semana 9/10! Steaks en cultuur snuiven in Buenos Aires en een visumvernieuwingstripje naar Mendoza

23 november 2022 - Santiago, Chili

Holaaa! Na een rustig weekje waarin de focus meer op school lag dan normaal was het 14 oktober tijd om naar Mendoza in Argentinië te vertrekken. De reden voor dit tripje was in principe vooral om het visum te verlengen, aangezien deze maar 3 maanden geldig is. Dit deden we met een organisatie die reizen voor studenten organiseert zodat we eens niet zelf alles hoefden uit te zoeken, lekker makkelijk.

Die vrijdag moesten we om 9 uur bij het ontmoetingspunt zijn om te vertrekken. Hoewel alle studenten er waren, miste de bus nog, maar ach zoals altijd in Chili is een uur later aankomen ook nog op tijd! Eenmaal op weg gingen we flink door de bergen, wat de bus duidelijk niet aan kon want telkens reed hij op een slakkentempo van 20 km per uur. Eenmaal bij de grens liepen we pas echt vertraging op, aangezien de efficiëntie niet al te best was. Eerst moesten alle 60 studenten een voor een door de paspoort, dan wachten tot iedereen geweest was en dan moesten de tassen door de scan. Maar goed, 3 uur later waren we met een lekker broodje milanesa (schnitzel) weer on the move! Eenmaal aangekomen om 21.30 (3 uur later dan verwacht) genoten we van een asado, een Argentijnse barbecue om daarna in de avond nog een klein rondje door Mendoza te lopen. Zaterdag gingen we op pad naar een wijngaard, omdat Mendoza bekend staat om zijn wijn. Hier vond ik eigenlijk vooral de empanada’s heel lekker, veel meer met kruiden en smaken dan in Chili! Daarna gingen we naar de Termas Cacheuta, allemaal warm- en koudwaterbaden midden in de bergen, echt een mooi plekje, maar doordat het zo druk was leek het soms wel of je met 20 man in elkaars zweet lag te baden! Die avond gingen we lekker uiteten met ons groepje en daarna redelijk op tijd slapen, want ’s ochtends moesten we alweer vroeg op voor een stadstour. Zo’n lekker toeristische in een hop-on hop-off bus. Wel een grappige manier om de stad wat beter te zien, want we hadden niet het gevoel heel veel tijd te hebben gehad in Mendoza.

Hierna hadden Lynn, Aron en ik afgesproken met zijn drieën door te reizen naar Buenos Aires en er was ook aangegeven vanuit de ‘reisleiding’ dat dit zou kunnen. Toen we ons af gingen melden bij de leiding toen de groep weer met de bus terug naar Santiago ging, bleek ineens dat de groep problemen zou krijgen bij de grens als wij door zouden reizen, omdat ze met 60 man uit Chili waren gegaan en met 60 weer binnen moesten komen. Uiteindelijk zijn we dus weer 10 uur teruggegaan met de bus om vervolgens vliegtickets te boeken voor de volgende dag naar Buenos Aires!!

Buenos Aires was echt suuperleuk. Een veel meer Europese stad met mooie oude gebouwen, meer een cultuur die plaats vindt buiten de deur en vooral ook in de avond, terwijl Santiago ’s avonds wel een spookstad lijkt. Op 17 oktober kwamen we vrij laat op de avond aan, waardoor we alleen nog even een biertje dronken en lekker typisch Argentijns een calzone aten (serieus, Buenos Aires is erg beïnvloed door de Italianen). De dag erop zijn we de halve stad doorgelopen voor mijn gevoel. Eerst was het echter tijd om geld te wisselen. In Argentinië is het namelijk zo dat er een zwarte en een echte wisselkoers met de dollar is. Via de zwarte markt krijg je het dubbele voor je dollars en dus gingen we na wat tips van vrienden op zoek naar Catalina in een of ander willekeurig winkeltje waarvan we het adres hadden gekregen. Erg grappig, gewoon een souvenirwinkeltje met helemaal achter in een hoekje zo’n geldtelautomaat waar je dan onderhandelt over de wisselkoers.

Daarna was het echt tijd om de highlights langs te gaan gingen langs Plaza de Mayo (het centrale plein), het gezellige San Telmo met zijn foodmarket waar we lekkere empanada’s aten, het Boca Juniors stadion, de wijk La Boca met zijn kleurrijke huisjes waar alles om voetbal draait en vooral veel terrasjes, want ja het was toch allemaal veel goedkoper dan in Santiago. Die dag maakte ik ook kennis met het gerecht provolone, een soort gesmolten kaas met daarop tomaatjes, rucola, pesto etc. Echt heeel lekker!

De dag erop was ‘parkendag’ zoals we het noemden, want we wilden alle parken van de to-see lijst bezoeken. Het eerste park was een erg aparte, het leek een heel normaal park maar overal liepen een soort capibara’s rond die het halve park hadden gekoloniseerd. Erg grappig, vooral omdat de hekken gewoon open stonden. Ook gingen we naar een soort rozenpark, de hippe wijk Palermo en hebben we wederom veel geborreld. Uiteindelijk kwamen we erachter dat je in Buenos Aires niet eens per se heel veel hoeft te doen of te bekijken, maar gewoon door rond te lopen heb je al een hele leuke tijd. Er is veel leven op straat, veel terrasjes en winkeltjes en het is gewoon een hele gezellige stad! Ook ’s avonds zijn er veel barretjes waar we een paar dagen tot laat een drankje bleven doen. De volgende dag gingen we weer een nieuwe wijk ontdekken, namelijk Recoleta waar ook een erg bijzondere begraafplaats te vinden is. Namelijk eentje waarbij de graven boven de grond liggen als een soort tombes. Doodeng, want je kan de kisten dus gewoon zien liggen (brrr). Wel indrukwekkend, want sommige mensen hadden echt een half paleis gekregen haha. Die dag verder vooral rondgestruind tot we ’s avonds bij La Cabrera gingen eten, een restaurant bekend om zijn steak (hoe kan het ook anders in Argentinië). En wat een restaurant, ik heb nog nooit zoveel eten gekregen zonder dat ik het besteld had. We hadden helaas een voorgerecht genomen, helaas ja, want dit bleek totaal niet nodig te zijn. Bij de steak kregen we namelijk allerlei bijgerechten waar we niet vanaf wisten. Wel echt heel leuk en grappig, de tafel stond echt bommetje vol. Oh en de steak was ook heurlijk.

De een na laatste dag hadden we bijna alle highlights wel gezien en vonden we het dus wel verdiend om nog meer terrasjes te bezoeken. Ook gingen we naar een coole rooftop en ’s avonds naar het bekendste steakrestaurant van Buenos Aires, Don Julio. We wisten dat dit lastig zou worden want reserveren kan op dit moment pas vanaf 2023, maar toch gingen we ervoor. Uiteindelijk kregen we na 2 uur wachten een tafeltje buiten, met overigens wat wijntjes en empanada’s achter de kiezen want dit kreeg je onbeperkt in de rij. Ook hier was de steak superlekker, nog beter dan de dag ervoor. Echter op het moment dat we wilden betalen was mijn tas ineens weg, gestolen met mijn creditcard en cash erin. Paniek natuurlijk, maar gelukkig hoefden we niet te betalen omdat doordat je in Argentinië met cash betaald al ons geld in mijn tas zat. Ik heb nog steeds geen idee wanneer het nou gebeurd is. Dit incident leidde ertoe dat we helaas de laatste dag in het politiebureau hebben doorgebracht om aangifte te doen. Ook dit ging lekker op zijn Zuid-Amerikaans. Drie uur lang hebben we gewacht zonder ook maar iets te horen over hoelang het nog zou duren. Er werd niemand het kantoortje ingeroepen van de wachtenden en het feit dat ik me had aangemeld bij het kantoortje werd ook raar gevonden. Uiteindelijk na een heeeele lange wachttijd toch geholpen en toen op naar het vliegveld. Uiteindelijk was dit flink balen, maar ik heb veel gewelddadigere verhalen gehoord en ben vooral blij dat er met niemand wat gebeurd is. Hierna was het weer tijd om met tegenzin naar Santiago terug te gaan.

Dat was hem weer. Ciao!!

1. Carlo:
    23 november 2022
    Mooi verslag weer!
  2. Bryan Adasme:
    24 november 2022
    I did not expect the last part of the story, Im so sorry about that. I thought that if you suffered a robbery once, it would be in chile first hahaha. But seriously, it was such a disgrace. I hope you have had a great time removing the last thing that happened, and that you are feeling better now. Regards Laura!
  3. Oma opa:
    24 november 2022
    Jullie hebben veel gezien een mooi land.zijn jullie zo maar een week vrij .bofkonten.geniet er van.opa oma.