De week waarin ik Mickey knuffelde, bamboevlot ging varen en afscheid nam! 拥抱米奇的一周,乘竹筏航行,说再见

4 oktober 2019 - Beijing, China

Nĭ hăo!

Het duurde even maar hier is ie dan: de update over de vierde week, oftewel de laatste week in Shanghai. Helaas zit mijn maand in Shanghai er nu op. Ik zit nu in de trein onderweg naar Beijing om daar mijn studie Chinees te vervolgen, wederom bij Hutong School. Ik vind het echt heel erg jammer dat ik nu alweer weg moet. Had van tevoren nooit verwacht dat ik me hier zo thuis zou voelen. Ik kom dus zeker nog wel terug de komende jaren!

Deze week was de drukste maar ook 100% zeker de leukste week van alle weken hier. Ik heb gewoon hele leuke dingen gedaan die nog moesten worden afgestreept van de ‘to-do-in-SH-lijst’.  Was ook de uitgelezen kans, want vanaf afgelopen maandag had ik vakantie. Dat heb ik tot vrijdag omdat het deze week Golden Week is: China’s 70ste verjaardag! Door die golden week kon ik helaas mijn blog ook niet uploaden. Wegens veiligheidsredenen (er zijn ook overheidsvergaderingen) ligt het internet er vaak uit, echt top..

Afgelopen zondag was vooral een rustig dagje. Zoals ik in de vorige blog heb verteld waren we namelijk nog gaan stappen na de welcome party. Die dag was ik naar Longhua tempel gegaan. Dit is de grootste en oudste tempel van Shanghai. Lag een beetje buiten het centrum, maar daardoor was het juist leuk en niet echt toeristisch ofzo. Nadat ik de tempel wel had gezien, ging ik nog in een soort kantine in de tempel zitten. Lekker theetje erbij en karakters oefenen. Het feit dat ik een blank, lang en blond meisje met een kalligrafiestift was tussen al die Chinezen leidde er natuurlijk toe dat ik veel bekijks had. Veel mensen wilden met me oefenen als ik vertelde dat ik Chinees leerde, dus dat was top. Maandag had ik zoals altijd gewoon school. Daarna ging ik West Nanjing Road af lopen, zo’n straat met alleen maar dure merken waar ik dus eigenlijk niks te zoeken heb, want wat moet ik nou met 14(!) verschillende Gucciwinkels. Ik ging echter voor de grootste Starbucks ter wereld. Twee enorme verdiepingen met binnen ook een roastery. Ik ben niet eens zo’n gigantische fan van Starbucks maar dit vond ik wel cool om te zien. Daarna naar Fat Cow, een burgerplekkie waar iedereen in SH echt enthousiast over is, was inderdaad echt ziek lekker om even wat anders te eten dan rijst of noedels.

Dinsdag was niet eens zo bijzonder, maar toch herinner ik me deze dag echt nog heel goed. Ik ging namelijk naar Lujiazui, het zakendistrict waar heel veel skyscrapers zijn. Hier loopt ook een verhoogd voetpad (zoveel foto’s gemaakt!) en er ligt een Disneywinkel langs. Vanaf daar kan je mooi alle torens zien en buiten draait er ook Disneymuziek. Werd er echt helemaal vrolijk van en besefte me ineens hoe cool het is dat ik in een stad als SH woon. Heel dankbaar dat ik hier in SH mocht wonen, al was het maar voor even. Ik was al gewend aan het zijn in Shanghai waardoor in het dagelijkse leven niks meer heel bijzonder leek, maar toen ineens weer wel. Deze ervaring leidde er trouwens ook toe dat ik maandag naar Disney ging, maar daarover later meer! Thumbs up voor Disney’s marketing trouwens, werkt blijkbaar!!

Woensdag ben ik nog naar de Propaganda Art Centre geweest. Echt een leuk museum. Het is totaal niet fancy ofzo en je kunt er geen uren door brengen maar het is wel een vette plek met heel veel originele posters. Dat is bijzonder, want veel zijn vroeger verbrand. Het is trouwens ook onder in een appartementencomplex, voegt wel wat toe aan de sfeer. Een aanrader voor wie er (natuurlijk door mijn verhalen) nu ook naar China/Shanghai wilt, vooral als je er wat langer bent wel een bezoekje waard! Vrijdag was mijn laatste schooldag in Shanghai, helaas (zeg ik normaal nou nooit over laatste schooldagen). Mijn docenten hadden een klein afscheidsfeestje georganiseerd in de klas. Ze hadden allebei Chinese snacks en drinken meegenomen, ik had chocolademuffins meegebracht en we hebben heel de les in het Chinees gepraat. Daarna nog afscheid genomen van de docenten en mijn polaroid op de muur met ex-studenten geplakt. Ik hang precies onder Tammy, een vriendin die ik hier heb gemaakt maar die twee weken terug alweer is vertrokken. Daarna snel naar huis, want ik ging op een weekendtripje naar Wuyishan. Is een nationaal park dat bekend staat om zijn karstgebergten op ongeveer drie uur met de sneltrein van Shanghai.

Wuyishan was echt supermooi. Het was goed weer en het tripje was heel gevarieerd. De eerste dag hebben we een hele hoge berg beklommen (heeeul veul trappen) en een tochtje over het water gemaakt tussen de bergen door op een bamboevlot. Ik mocht ook even varen, check de video! De tweede dag hebben we een wandeling gemaakt door de theevelden (de straten roken overal naar thee) naar een waterval. Ook bezochten we een hele smalle kloof die ‘a Thread of Sky’ heette omdat er maar een klein streepje licht binnen komt. Daarna nog lekker bij het water chillen. Was echt supergrappig, want hier kwamen alle bamboebootjes langs en continu waren wij de grootste attractie. Al die gezichten die gewoon schaamteloos bleven kijken en soms ook mensen die stiekem foto’s maakten. In het park was alles erg goed geregeld; vanaf elke plek kon je de bus nemen naar de plek die je wilde zien en daar kon je wandelingen doen. Buiten het park was het allemaal minder duidelijk voor de niet-Chinese toerist, AKA alleen wij. Er was echt helemaal niks in het Engels of in pinyin (kan ik lezen). Alles was in karakters dus dat was een mooie uitdaging. Als we gingen eten was het meer gokken en proberen te ontcijferen wat ergens stond aan de hand van de karakters die we wel kennen. Ook met spreken was het echt een goede oefening. De eerste avond hadden we McDonald’s besteld, want het was middernacht en we hadden nog niet gegeten. Toen moest ik dus over de telefoon Chinees gaan praten. Dat gaat nog wel, maar het verstaan, man dat is toch nog lastig voor me. Ik versta ze uiteindelijk wel maar dat duurt altijd even. Maaar uiteindelijk komt het altijd goed! Ook continu in het park was het lekker oefenen want als je in de bus stapte moest je telkens aangeven waar je naartoe wilde, maar wij kenden de Chinese namen niet. Verder was de trip dus echt superleuk en het helemaal waard.

Zondag kwamen we laat thuis van de trip en ging ik gelijk naar bed want maandag ging ik samen met Scott naar…Disney! Dit had ik totaal niet gepland van tevoren, maar nadat ik dinsdag bij de Disneywinkel was geweest, kon ik niet anders dan hem vragen om te gaan. Ook een prima deal want het is stukken goedkoper dan in Parijs en staat bekend als een erg nieuw park met volgens kenners de beste achtbaan van alle Disneyparken (spoiler: I liked it). Het was echt mooi weer en relatief rustig. Er zijn daar weleens rijen van 5 uur, maar de langste tijd die wij hebben gezien (niet ingegaan) was 2,5. Verder waren de rijen nooit erg lang en anders werden we goed beziggehouden. We waren echt een attractie voor alle Chinese kindjes. Vaak hing er eentje aan mijn been omdat ik zo lang ben voor hier of wilden ze een high-five. De attracties waren echt gaaf, vooral de Tron-achtbaan waarbij je op een soort motor zat en snel van 0 naar weetikhoeveel km/h ging. We hebben ook nog mooi een paar foto’s gemaakt met oa Mickey, zijn naar paar parades geweest en hebben de vuurwerkshow gezien. Allebei hadden we echt het gevoel dat we alles uit de dag hadden gehaald, echt een van mijn favoriete dagen hier tot nu toe!

Dat was het weer voor nu, genoeg verteld! Deze week komt er waarschijnlijk nog een blog over de laatste dagen Shanghai en eerste dagen Beijing! Maandag moet ik pas weer naar school.

-Laura Lisa

1. Carlo:
    4 oktober 2019
    Het was me het weekje wel weer ! Kom je nog aan slapen toe tussen al je lessen en uitjes door ? Sterkte met het gewenninsgproces in je nieuwe woonplaats Beijing!
  2. Oma opa:
    6 oktober 2019
    Hoi laura Lisa, je maakt allemaal wel leuke dingen mee,maar nu zul je weer moeten wennen aan de nieuwe omgeving, wel leuk alles is nieuw en verrassend.Veel plezier
    oma opa.
  3. Alina:
    28 oktober 2019
    Zoo leuk dat de Chinese willen helpen met oefenen! En omg zo cute van de leraren dat ze een afscheidsreceptie hadden georganiseerd! Ik zie dat je het Chinees onder controle hebt, dus ik wil wat goeds horen als je terug bent ;)
  4. Laura Lisa:
    29 oktober 2019
    Jaaa superchill!! Hopefully going to impress you when I get back :)
  5. Alina:
    29 oktober 2019
    LMAO er staat afscheidsreceptie, dat was mijn autocorrectie, ik bedoelde afscheidsfeestje maar ik verwacht niets anders dan being impressed ;)