De week van slangen in de supermarkt, karaoke zingen en het luchtalarm! 超市里的蛇周, KTV唱歌和空中警报

21 september 2019 - Shanghai, China

Nĭ hăo!

Mijn derde week in Shanghai is inmiddels alweer bijna voorbij. De tijd gaat echt snel, maar ook weer helemaal niet. Zo voelt het voor mij echt of ik hier al veel langer dan 3 weken woon. De dag dat ik hier aankwam lijkt al tijden geleden. Afgelopen week was leuk, wat meer gerelaxt dan de vorige weken maar toch ook weer veel gezien en meegemaakt. Tijd dus voor een update!

Afgelopen weekend was weer lekker druk, maar ik heb super veel dingen van mijn ‘to do/see-lijstje’ kunnen afstrepen. Vrijdag waren we vrij, omdat het Mid-Autumn Moon Festival was. Daardoor kon ik er lekker op uit met m'n vrienden. We maakten gebruik van de vrije dag om met de trein erop uit te trekken. Vorige week hadden we al tickets voor de sneltrein geboekt, maar de tickets voor de heenweg waren zonder reden geannuleerd. Vrijdagochtend gingen we dus op weg naar het station om dan maar daar te proberen om treinkaartjes voor de heenweg te kopen. We hadden geluk! Er waren nog kaartjes en zo stonden we dus 2 uur later in de trein naar Suzhou om de stad en het nabij liggende dorpje Tongli te bezoeken. De treinrit was nog wel even een dingetje, want we moesten uiteindelijk met de langzame trein en er waren alleen nog staanplaatsen dus we moesten 2,5 uur lang staan tussen de Chinezen, die rustig uit het niets op je gaan leunen of tegen je aan gaan hangen (kennen geen personal space). Eenmaal daar was het supergezellig en mooi. Vooral Tongli is echt een aanrader, het Chinese Venetië.

Zaterdag overdag gechilld in Fuxing Park, een park dat vroeger gebouwd is in de Franse wijk hier. Het gaf me inderdaad het gevoel alsof ik in Frankrijk was, alleen dan met heul veul Chinezen. Naar parken gaan is hier echt een ding. Op elk tijdstip van de dag is er van alles te doen! ’s Avonds gingen we naar de karaoke. Het concept: je huurt een kamertje met microfoons, podiums en een lichtsysteem en mag zingen zolang als je wilt. Oftewel, superleuk met een groep vrienden, maar dan wel als je wat hebt gezopen! We hebben daar wel een uurtje of 4 gezongen en kwamen om 04.00 uur moe thuis. Zondag nog naar M50 art district en natuurlijk ook wat voor school gedaan.

Maandag ging mijn lieve vriendin Tammy helaas weer terug naar Australië. Was echt superjammer, want we konden het echt goed vinden en hebben veel samen gedaan de afgelopen weken. Je groeit toch naar elkaar toe als je met elkaar woont, op dezelfde school zit en de weekenden ook nog samen bent. Verder is deze week alles zijn gangetje weer gegaan. Heb de City of God Temple bezocht, Yuyuan Bazaar voor wat souvenirtjes, Chinese kinderboekjes gehaald (je moet iets he) bij een hele grote boekenwinkel waar ik ook gelijk even een spontane workshop kalligraferen kreeg en mijn treintickets naar Beijing (zoals ik zei, time flies!!) opgehaald. Die treintickets was nog wel een uitdaging want op het station sprak niemand Engels. Mooie gelegenheid om een keer wat meer van mijn vocabulair dan het dagelijkse geouwehoer te gebruiken. Bij de eerste counter waar ik naartoe ging zei men dat er helemaal geen kaartjes op mijn naam gereserveerd waren (paniek!), maar bij mijn tweede poging bij een ander loket konden de tickets gelukkig wel gevonden worden (ikke weer rustig). Er drong zoals gewoonlijk nog wel een omaatje voor door me gewoon met haar dikke reet aan de kant te duwen terwijl ik al aan de balie stond. Maar uiteindelijk dus de tickets in de pocket!

Naast de dagelijkse bezigheden kwam ik er deze week wel achter dat ook Shanghai toch meer Chinees is dan ik dacht. Ik heb deze week iemand zien poepen in een struikje, kreeg te maken met schreeuwende serveersters en kwam nog levende slangen tegen tijdens mijn wekelijkse bezoekje aan de Carrefour haha. Naast de slangen zijn er trouwens ook gewoon baguettes, kikkers en schildpadden te koop voor de liefhebber! Verder ben ik er eindelijk achter gekomen waarom de straten hier zo extreem schoon zijn. Als ik op mijn balkonnetje zit hoor ik altijd een typisch ijscomanliedje. Dacht altijd dat er heel veel ijscowagens rondreden hier, maar zag er nooit eentje. Nu blijkt dus dat de straten hier altijd worden schoongespoten door die ijscowagenliedjes-vrachtwagens.

Tot slot nog een korte update wat betreft school, want er moet ook wat gestudeerd worden. Inmiddels hebben we het eerste boek uit. Dat betekent dat we ongeveer op level HSK 2 zitten (het hoogste is 5). We gaan volgens de docenten het snelste van alle klassen door het boek, dus dat is top. De eerste weken hebben we alleen pinyin geleerd (spelling met de tonen erop), maar nu zijn we ook al even bezig met de karakters leren. Altijd als je dan op straat zo’n karakter herkent, is het echt zo’n klein momentje van euforie haha, dan merk je dat je steeds beter wordt.

Gisteren had ik een feestje van school en zijn we daarna nog gaan stappen. Was echt superleuk. Chinezen zijn vrij rustig, maar als ze alcohol in handen hebben worden ze echt extreem dronken, dus dat is mooi leedvermaak. Vanochtend stond ik rustig in de douche en toen ging ineens kei- en keihard het luchtalarm af. Ik uit de douche om buiten te kijken of er mensen aan het rennen zijn, maar na wat zoekwerk op het internet bleek dat het een test was. Doen ze 1 keer per jaar om 11.35. Lekkere random tijd en datum ook.  Voor zondag heb ik het plan om naar Hangzhou te gaan. Een stad met een groot meer hier in de buurt. Verder ga ik volgend weekend naar Wuyishan, een gebied met karstgebergte en een rivier waar je met een bamboevlot een tocht kunt maken tussen de bergen door. ZIN IN!!

Dat was ‘m weer, meer dan genoeg geschreven!

-Laura Lisa

1. Carlo:
    21 september 2019
    Erg leuk verslag weer van je dagelijkse belevenissen! Geniet van elke dag ! Grtz
  2. Natasha:
    Leuk verhaal! Shanghai lijkt mij een leuke stad. Veel plezier
  3. Laura Lisa:
    21 september 2019
    Is het ook haha. Kom je langs? :)
  4. Oma opa:
    21 september 2019
    Het bevalt je zo te zien goed,en je sluit je heerlijk aan zo hoort het ook, dan valt er het meeste te beleven, en is het fijner om iets te gaan bezoeken.Nog veel plezier.
  5. Lara:
    23 september 2019
    zoooo leuk om te lezen lau, heel veel plezier 💞
  6. Laura Lisa:
    25 september 2019
    Zoooo leuk dat jij reageert!! Thaaanks jij ook ❤️❤️
  7. Tara:
    23 september 2019
    Zo leuk om te lezen dit! Veel plezier nog meid! Xx
  8. Laura Lisa:
    25 september 2019
    Aaah superleuk dat je reageert!! Thanks xx
  9. Alina:
    28 oktober 2019
    Loooooveee de leuke verhaaltjes lauii, genieeeett nu van Beijing😍😍
  10. Laura Lisa:
    29 oktober 2019