De week van feestjes en Huawei advies geven! 我晚上不在家的那个晚上给了华为建议!

2 november 2019 - Beijing, China

Nĭ hăo!

Een week verder (week 9 al!) en dus tijd voor een nieuwe blog. Het was niet echt een hele bijzondere week, gewoon lekker wat leuke dingen gedaan, veel met vrienden gedaan en de stad verder ontdekt! In deze blog vertel ik je er alles over.

Vorige week donderdag (24 oktober) had ik gedurende de dag natuurlijk gewoon school. Daarna moest ik snel op weg naar een Chinees kantoor bij school in de buurt, want ik ging geld verdienen :). De dag daarvoor was het de verjaardag van een vriend van mij en hebben we bij Local wat gedronken. Toen kwam er een vrouw die voor Huawei beweerde te werken naar drie van ons toe en vroeg of wij de dag erna naar een praatgroep wilden komen omdat het bedrijf feedback van buitenlanders wilde op video’s van hen die ze op social media plaatsen. Zou een uurtje duren, we zouden 300 kuai (39 euro) verdienen en zij zouden zorgen voor eten en drinken. Even WeChat uitgewisseld en dus de volgende dag op pad naar het kantoor. Ik had nog even met papa en mama overlegd of ik wel moest gaan omdat we natuurlijk net zo goed allemaal genaaid konden worden, maar aangezien ik met twee gigantisch lange jongens (m'n bodyguards) samen ging, vonden ze het goed als ik ging. Uiteindelijk harstikke goed geregeld en nog wat leuke mensen leren kennen! Waren wel echt heeele slechte video’s, maar toch leuk dat je hier dan vrij spontaan zulke dingen meemaakt. Zo waren we afgelopen weekend met de hele vriendengroep bij Paddy’s een wedstrijd aan het kijken toen ik ook werd benaderd om Engelse les te geven door een stel Amerikanen en werk ik over 2 weken bij een galabal (moet nog mijn galajurk passen bedenk ik nu haha) georganiseerd door de Chamber of Commerce of the Benelux. De CEO's van allerlei grote bedrijven als KLM komen en het wordt gehouden in een vijfsterrenhotel. Als mijn werk erop zit (registratie van de gasten) mag ik lekker het feestje bijwonen. Mensen benaderen je hier vrij makkelijk en ipv een telefoonnummer wissel je WeChat uit. Dit is wat meer vrijblijvend, want je kan bijvoorbeeld niet zien of iemand je bericht gelezen heeft. Ik merk sowieso dat je hier best veel leuke random dingen kan doen als je ervoor open staat. Eerst geloofde ik nooit dat iemand geloofwaardig was als iemand op mij kwam afgestapt, maar inmiddels heb ik door dat het hier gewoon zo werkt. Alle connecties maakt men in het dagelijks leven, bijvoorbeeld in een bar.

Vrijdag had ik overdag wederom gewoon school en had ik in de avond het afscheidsfeestje van een vriend van mij, maar lag wel redelijk op tijd in bed (twee uur), aangezien ik de hele week nog geen dag voor middernacht in bed had gelegen door de vele sociale activiteiten haha. Zaterdagochtend lekker brunchen met de jongens en daarna zijn we even naar Silk Market geweest omdat zij een jas wilden kopen. Het is hier namelijk nogal koud en een winterjas is wel echt nodig op de meeste dagen. In ons appartement was het de afgelopen weken zelfs nog kouder dan buiten. Toen Matthijs Yin Yin (huisbaas) vroeg hoe we het huis warmer konden maken zei hij dat de centrale verwarming pas aangaat op 16 november oftewel dat we nog hee veel dagen in de kou zouden slapen. Een paar dagen later was ik er helemaal klaar mee en vroeg dus nogmaals hoe we het huis warmer konden maken. Reageert hij ineens dat we de airconditioning op een verwarmende stand kunnen zetten en dat hij zo functioneert als een verwarming. Fijn Yin dat je dat gelijk zegt!!! Lekker omslachtig, lekker Chinees (kan zo een slogan zijn). In de middag gingen we op weg naar Paddy’s om rugby te kijken. Is superdruk maar ook supergezellig, want al die Engelsen en Nieuw-Zeelanders gaan dan zingen en iedereen praat met elkaar en de sfeer in het algemeen is top. Daarna met zijn allen op weg naar het voetbalstadion, want we gingen proberen om naar de wedstrijd Beijing Guan tegen Tianjin te gaan. De fietstocht was nog enerverend, want ik was van mijn fiets gevallen, omdat de trappers ineens stopten met werken. Eenmaal daar konden we buiten het stadion kaartjes kopen voor omgerekend 3 euro, maar wisten niet of deze wel echt waren. Toch gedaan en gelukkig waren ze echt! Was wel leuk om een keer te zien, maar ze waren wel echt heuuul slecht. China wil in 2050 het beste voetballand ter wereld worden, nou dat wordt nog effe oefenen! Daarna nog een drankje gedaan en toen met de tuktuk naar huis. Even as usual ruzie gehad met de chauffeur over de prijs want wilde weer meer verdienen dan afgesproken, maar daar trappen wij lekker niet in. Heb trouwens ook nog een sjaal van Beijing Guan op de kop getikt.

Zondag ben ik met een lege telefoon (sukkel) naar het Olympisch Park gelopen. Hier is dus helaas geen beeld van, maar was wel erg leuk. Kwam onderweg ook nog een normaal park tegen. In de parken hier is het altijd druk, want omdat de mensen niet zo veel ruimte thuis hebben in hun appartementen gaan ze vaak daar naartoe gedurende de dag. Het komt ook voor dat ze zoals bij mijn flat gewoon op stoelen buiten zitten met een groepje oudjes. Ik heb toen ook een potje soort vijf op een rij meegespeeld met wat Chinezen en later bij het olympisch park heb ik nadat ik het Bird’s Nest Stadium etc. gezien had ook een potje gevoetbald met wat Chinese jongens. Wel echt leuk dat ze altijd zo uitnodigend zijn en dat er altijd van alles te doen is in die parken. Daarna op pad naar het huis van drie vriendinnen, want we hadden een surpriseparty georganiseerd voor Pieta. Ze had gelukkig niks verwacht, dus het was een geslaagde avond!

Maandagavond ben ik ook nog mee peking eend gaan eten voor haar verjaardag. Toen we het restaurant uit kwamen, waren er buiten allemaal mensen een fikkie aan het stoken en gooiden dan geld erin. Bleek een dag te zijn waarop ze de doden eren en dan geld in het vuur gooien om het zo aan hen te schenken! Daarna zijn we nog naar een heel cool klein cocktailbarretje midden in de hutongs geweest. Er hingen binnen allemaal propaganda posters uit de tijd van Mao en ze hadden hele aparte cocktails (eentje heette Lit Beijing en kwam brandend aan). Echt heel leuk! Dinsdag was verder een vrij normale dag, maar woensdag was wel wat noemenswaardiger. Ben naar de Tempel van de Aarde en het bijliggende park geweest. Ook daar was het wederom heeeel druk. Je hoeft hier niet naar een park voor de rust haha. Op de terugweg naar wat leuke hutongs hier in de buurt. ’s Avonds weer lekker dumplings op en daarna eindelijk een white rabbit (typisch Chinees snoepje) ijsje op. Liep er al elke dag langs maar kocht er nu eindelijk eentje. Was een grote fout, want nu ga ik elke keer dat ik erlangs loop (elke dag) mijn best moeten doen om er geen te kopen haha.

Dat was ‘m weer voor deze week! Aanstaand weekend komen wat vrienden uit Shanghai langs, dus met hen ga ik wat sightseeing doen en verder zie ik gedurende de week wel weer wat er op mijn pad komt!

-Laura Lisa

1. Carlo:
    2 november 2019
    Mooie belevenis blijft het ! Veel plezier met je friends from Shanghai .
  2. Alina:
    14 november 2019
    Hahaha omg die Yin stuk
  3. Alina:
    14 november 2019
    Heeeel leuk Lau! Lekker een ‘baantje’ gefixt daar, lekker bezig ;). Vooral ook heel leuk dat je het Chinese dagelijks leven ook meemaakt op de straten!