De week waarin ik naar mijn HSK-toets en een galabal ging! 我参加HSK测试和庆祝晚会的那一周!

26 november 2019 - Beijing, China

Nĭ hăo!

De laatste week is ingegaan, nog maar 5 dagen tot ik terugga naar Nederland. Ik heb superveel zin om iedereen weer te zien, maar zou toch liever nog even hier blijven… Deze week was verder wel echt superleuk en ook spannend, want ik had de HSK-toets!

Vorige week woensdag had ik mijn oefentoets van HSK. Dit werd ook afgenomen in een van de HSK-centra in Beijing en zou vanaf mijn huis ongeveer een half uur met de metro moeten zijn. Aangezien ik niet te laat wilde komen ben ik anderhalf uur van tevoren weggegaan van huis en toch ben ik nog te laat gekomen (WELCOME TO BEIJING waar je voor geen meter kan inschatten hoelang je onderweg bent)! Op een station waar ik moest overstappen was het heel druk bij de metro die ik moest hebben. Daardoor moest ik er drie voorbij laten gaan tot ik me in de metro kon wurmen en vervolgens was het verkeerde adres aan me doorgegeven. Ik natuurlijk helemaal in de stress, welke sukkel komt nou te laat op de proeftoets? Aan verschillende Chinezen de weg gevraagd, maar hun app stuurde me de tegenovergestelde kant op van waar ik ongeveer naartoe moest. Uiteindelijk had ik het helemaal gehad en met de instelling van ‘als je eenmaal te laat bent, kun je ook beter rustig aan doen’ een fietsje geopend en maar gewoon rondgereden in het gebied waar het HSK-centrum ongeveer ergens moest zijn. Nu ik dit lees klinkt dit echt heel erg achterlijk. Tot mijn verbazing vond ik het toen vrij snel en uiteindelijk kon ik zelfs de toets nog maken! Het was prima te doen, ik had geen fouten dus dat gaf een fijn gevoel voor de echte toets, die ik die aanstaande zaterdag had. Donderdag had ik verder gewoon school en daarna ging ik met Kristel naar een hele grote mall. We hadden namelijk op vrijdag een gala waar we mochten helpen en hadden allebei nog geen fatsoenlijke kleding hiervoor. Uiteindelijk gelukkig wat gevonden!

Vrijdag was het galabal van de Benelux Chamber of Commerce, de plek waar mijn kamergenoot Matthijs (Mattie) werkt. Het was in principe vooral mijn taak om kaartjes te verkopen voor de lucky draw die later die avond plaats zou vinden. Je kon zoveel kaartjes kopen als je wilde en als je geluk zou hebben, won je een prijs. Vlak voordat de 260 gasten zouden arriveren werd me ook nog even verteld dat ik de spotlight awards op het podium zou moeten brengen bij de uitreiking daarvan. Ik natuurlijk alleen maar hopen dat ik niet voor de ogen van al die mensen zou vallen als ik met mijn hakken het trappetje naar het podium op liep. Gelukkig verder allemaal goed gegaan en ook nog veel kaartjes voor de lucky draw verkocht. Daarna zat mijn werk er zo ongeveer wel op en kon ik me met de andere vrijwilligers bij het feest voegen. Ik had verwacht dat deze belangrijke mensen niet echt interesse in ons zouden tonen, maar iedereen was juist heel erg aardig! Na een paar kriekjes te hebben gedronken (want free flow of Belgian beers) begon dan de uitreiking van de lucky draw. Ik had 2 kaartjes gekocht, maar aangezien ik nooit wat win stond ik op de gang even te kletsen met een vriendin en lette niet echt op. Toen hoorde ik ineens mijn nummer, ik had wat gewonnen: een heel prijzige fles wijn van 200 euro. Lekker geloofwaardig naar die mensen toe haha. Het meisje dat je net kaartjes heeft lopen verkopen om een prijs te winnen, wint zelf de prijs. Uiteindelijk verder nog wat gedanst en gekletst en toen naar onze hotelkamer. Matthijs had namelijk geregeld dat we konden slapen in het Intercontinental Hotel, waar het galabal ook was. Intercontinental is een behoorlijk duur hotel en nou, dat was wel te merken, wat een kamer! Toch wel de mooiste hotelkamer waar ik ooit in heb geslapen denk ik. Ik ging vrij op tijd lekker slapen, want de wekker zou de volgende ochtend om 7 uur gaan. Het was tijd om mijn HSK-toets te knallen!

Zaterdagochtend in een heerlijk bed wakker geworden en toen met de taxi naar mijn toets toe. Ik had deze keer nog meer de tijd genomen, want nu mocht ik natuurlijk ECHT niet te laat komen. Eenmaal daar ging de toets prima. Het ging er wel allemaal erg streng aan toe, veel strenger dan bij bijvoorbeeld Cambridge English destijds. Je mocht zelfs geen water op je tafel hebben en er hingen allemaal camera’s aan het plafond om te kijken of je niet afkeek. Het irritante was alleen dat er naast mij een vent precies hetzelfde niveau van toets ging doen en dat je echt totaal niet uit elkaar zat, waardoor je blik gewoon makkelijk afdwaalt richting het scherm van een ander terwijl je niet bewust iets afkijkt ofzo. Uiteindelijk gelukkig niet beschuldigd van spieken en dus alweer snel terug op weg naar het hotel. Daar nog gezellig het ontbijt gemist (EN BALEN) en in bad geweest en toen na de late check-out gewoon lekker de rest van het weekend thuis gechilld en alleen in de avond wat gaan eten en langs een bar geweest.

Maandag was het tijd om maar weer eens met de metro op weg te gaan naar Silk Market om wat souvenirs in te kopen. Lekker afdingen, is wel m’n ding. In de metro was er weer eens een vent die gewoon schaamteloos met zijn iPad foto’s van me zat te maken, speciaal voor hem nog een peace gemaakt met mijn hand. Ben verder prima geslaagd daar. Er hebben zich nu vijf van die lucky cats met zo’n bewegend armpje bij Jerry op onze TV gevoegd. Jerry is trouwens onze huiskat (nep he), zo genoemd omdat er ooit een Chinees mee naar huis is genomen die Tom heette haha. ’s Avonds zijn we met een stuk of vijftien man bij Blue Frog gaan eten, omdat Jacques weer naar huis ging. Het was 1+1 burger for free, dus er stonden op een gegeven moment wel dertig burgers op de tafel.

Dinsdag ben ik in de avond eerst gezellig met Kristel wat gaan eten en daarna zijn we naar de bioscoop geweest. Er draaiden heel veel Chinese, maar maar drie Engelse films. Komt omdat ze in China maar een zeer beperkt aantal Westerse fims per jaar mogen importeren. Die Chinese films hebben trouwens ook wel Engelse ondertiteling, maar om nou anderhalf uur lang naar dat toch vrij harde Chinese getetter te luisteren hoefde ook weer niet voor ons. In principe zag de bioscoop er hetzelfde uit als een bioscoop in Nederland, maar toen er voor de film werd uitgelegd wat je niet mocht doen in de zaal moesten wij wel even lachen. Er werd letterlijk gezegd: “houdt alstublieft uw persoonlijke geurtjes binnen, anders maakt u geen vrienden” Oftewel laat geen scheten en boeren. Is hier wel nodig, want Chinezen leven volgens het principe dat het ongezond is om wat dan ook vast te houden, laat lekker alles gaan: boeren, scheten, continu spugen op de grond. Daarnaast zijn ze ook echt gigantisch verslaafd aan hun telefoon. Ik had verwacht dan men zijn telefoon toch wel weg zou leggen als men naar de film ging, maar nee hoor. Voor ons heeft een vrouw haar telefoon geen moment weggelegd. De film was verder wel heel leuk, Charlie’s Angels heette hij. Het was een hele gezellige avond! Woensdag en donderdag ben ik verder (naast school) alleen nog naar de hutongs geweest om nog meer souvenirs/rotzooi te kopen. Een hele waslijst is er doorgestuurd vanuit huis ;).

Dat was me weer een week! HSK-toets zit erop, over dertig dagen krijg ik de uitslag. SPANNEND!!

-Laura Lisa

NB: Ivm upload problemen even tot donderdag, er komt donderdag een update van deze week :)

1. Oma opa:
    26 november 2019
    Weer een mooi verhaal, nog veel plezier en een goede vlucht,
    oma-opa.