De week waarin er zowel vrienden uit SH als brandweermannen in ons huis stonden! SH和朋友都在我们家里的一周!

13 november 2019 - Beijing, China

Nĭ hăo!

Mijn laatste maand in China is aangebroken! Dat betekent een verslag van week 10 alweer!

Vrijdag 1 november kwamen twee vrienden van mij uit Shanghai (Scott en Nori) aan in Beijing. Gelijk die ochtend hebben we de Temple of Heaven bezocht. Heel mooi en stond ook nog op mijn lijst van plekken die ik nog wilde zien, dus heb dat mooi kunnen afvinken. Was wel weer een pokkeneind reizen (45 min) terwijl het er op de kaart van Beijing uit ziet alsof het hartstikke dicht bij mijn appartement is. Ik kom hier ook best vaak net iets te laat op plekken, omdat het gewoon heel moeilijk is om in te schatten hoe lang je nou over een afstand doet (Googlemaps is always wrong). Vervolgens heb ik ze meegenomen naar een van mijn favoriete noedeltentjes bij school en toen moest ik weer naar mijn les. ’s Avonds gegeten bij de Cheesecake Factory, want Scott is Amerikaans en werd helemaal gek toen hij erachter kwam dat zijn favoriete keten een restaurant in Beijing heeft. Heel lekker, maar echt machtig vind ik al dat Westerse eten aangezien ik op dit moment meer gewend ben aan lichter voedsel als rijst, noedels of dumplings.

Zaterdag weer lekker vroeg op om eindelijk naar het Zomerpaleis te gaan, volgens velen het mooiste plekje in Beijing. Matthijs ging ook gezellig mee. Het regent NOOIT in Beijing en jawel hoor, helaas regende het ineens deze dag wel. Het Zomerpaleis is eigenlijk een heel groot park met een meer, waardoor dit er veel minder mooi uitziet in de regen. Daarom ga ik binnenkort denk ik nog eens terug als het zonnetje lekker schijnt (wel met 10 laagjes kleding over elkaar want het is wel frisjes aan het worden als je lang buiten bent).  Vervolgens waren we redelijk op tijd weer terug en gingen even ergens lunchen. Mattie moest nog even pinnen en zou dus langs het pinautomaat bij ons huis lopen en daarna ook aanschuiven. Ineens belt hij mij op en zegt dat er brand is in het appartement naast ons. Ik dacht natuurlijk eerst dat het een grap was, maar nee hoor. Ik liep redelijk op mijn gemak even naar het appartement want ik dacht dat hij bedoelde dat de brand in het gebouw naast ons was. Dit bleek helaas niet zo te zijn, het was echt in de kamer naast die van ons! Er stonden wel een stuk of 12 brandweerwagens en echt enorm veel politie en we mochten niet naar boven met zijn drieën (Philippe was er ook al). Uiteindelijk mochten we toch naar boven komen, want de brand was redelijk onder controle bij onze buren, dus wij sprintten even veertien verdiepingen omhoog om in een hal vol rook, brandweermannen en chaos aan te komen. In het Chinees moest ik sommigen uitleggen dat wij naast dat huis waar de brand was woonden ("ja ik woon met 2 jongens") en toen moest er 1 iemand de deur open komen doen om te kijken of er ook in ons huis brand was. Ik duwde Matthijs naar voren en hij mocht daar omringd door 10 brandweermannen in het donker die deur van ons open doen, die je ook zonder stress met geen mogelijkheid snel open krijgt. Uiteindelijk waren er wat muren warm, stond ook ons huis vol rook en was er nogal wat stress, maar viel het wel mee. Er was geen brand in ons huis en er kwam geen rook meer uit de ramen bij de buren, dus de brand was wel bijna geblust. Wij vonden het dus wel tijd om te gaan eten (wel paspoort gepakt natuurlijk), want hadden nogal honger, dus zeiden tegen een politieman van aju wij gaan! Toen maakte hij eerst een foto van onze gezichten en zij dat hij ons wel zou bellen als er wat was. Wij reageerden nogal verbaasd: “You don’t have our phone numbers right?”. Zegt hij: “Maar ik heb jullie gezichten”. Haha, word je er weer even aan herinnerd dat je in China bent! Uiteindelijk trok de rook vrij snel weg en konden we gewoon thuis slapen. Alleen op de hal ruikt het alsof er iemand 3 dagen heeft zitten barbecueën. Voor zover het brandverhaal!!!!

Zondag gezellig met de jongens naar de Chinese Muur. Dit keer een ander deel dan waar ik met mijn ouders ben geweest. Wederom erg mooi met alle herfstkleuren! Eenmaal terug in Beijing het bezoek meegenomen naar een pekingeend restaurant (want wie verlaat Beijing zonder eend te hebben gegeten?) en daarna naar een hele leuke bar waar ik een lekkere Forbidden Light cocktail dronk. Maandagavond zouden de jongens weer naar huis gaan, dus overdag zijn we de hutongs gaan ontdekken. Daarna was het helaas alweer tijd om afscheid te nemen, want ik moest naar school. ’s Avonds met Matthijs uiteten en toen gewoon een rustige avond thuis, want ondanks dat het echt echt echt heeeel leuk is als er mensen langs komen, ben ik daarna wel even kapot, omdat je van hot naar her gaat.

Woensdag was niet echt een hele boeiende dag. We zijn die dag wel begonnen met oefentoetsen doen voor HSK3. Dit is echt wel lastig voor mij, omdat heel die toetsen in karakters zijn en niks meer in pinyin. Ik heb pas sinds ik hier in Beijing ben (4/5 weken) karakterles, terwijl hier in Beijing de rest van mijn klas al het dubbele aantal weken aan karakterles heeft gehad. Ik heb nu ook privéles, zodat ik kan inhalen en dit gaat redelijk vlot. Hierdoor is het alleen op dit moment dus wel pittig om dan een hele toets in alleen karakters te maken. Vind het ook wel apart dat Hutong School in Shanghai geen karakterles geeft, maar dat we daar alleen de reguliere spreek-/grammatica-/luisterlessen hadden. Vooral ivm het feit dat de HSK3-toets alleen in karakters is geschreven is het niet zo handig dat ik qua spreken dit niveau al aan kan, maar de toets niet goed genoeg kan lezen en daardoor dus de HSK2-toets zal moeten doen, omdat ik voor 16 november qua karakters nog niet op het goede niveau zal zijn. Donderdag ben ik weer eens naar het Olympic Park geweest, deze keer wel met een volle batterij op mijn telefoon! Ik wilde namelijk nog wel een paar fotootjes maken! Inmiddels zijn ze hier flink begonnen met bouwen, ik denk voor de Olympische Winterspelen in Beijing in 2022.

Vrijdag gezellig met Mattie en Philippe wat drankjes gedaan in de avond en zaterdag wat gegeten met Kristel en daarna naar ons huis toe gegaan, want wij hadden besloten een feestje te geven! Heel onze vriendengroep (ongeveer 18 man) kwam en het was heel gezellig tot de onderbuurman nogal boos werd. Toen zijn we snel weg gegaan naar een club hier in de buurt. Zondag ben ik in mijn eentje naar Beihai Park geweest, een heel mooi park met een meer en wat tempels. Wel lekker om even rond te lopen omringd door iets anders dan beton haha. Ook hier waren de Chinezen weer lekker enthousiast over de herfstblaadjes, want er stond echt een enorme rij om binnen te komen. Op de een of andere manier vinden Chinezen de rode blaadjes helemaal geweldig haha.

Maandag, dinsdag en woensdag stonden verder vooral in het teken van het zoeken naar een outfit voor het galabal van aanstaande vrijdag en nogal wat werken aan school. Ik ga de laatste dagen ook echt hard vooruit wat betreft mijn niveau van Chinees dus dat is ook leuk om te merken! Maandagavond nog wat biertjes voor 13 cent drinken omdat het Single’s Day was in China en vandaag mijn proeftoets van HSK (toets voor diploma van mijn niveau qua Chinees). Ik had 0 fouten, dus dat geeft wel een goed gevoel voor de echte toets!

Dat was 'm weer voor deze week! Er komen wat spannende dingen aan: vrijdag het galabal in het Intercontinental (best bekend hotel in Beijing) en zaterdag toch weer vroeg op want ik heb om 09.00 mijn HSK-toets.

-Laura Lisa

1. Carlo:
    13 november 2019
    Nog een belletje gehad van die brandweerman ?🤪
  2. Alina:
    14 november 2019
    Damn die brandweerman, lijkt me best vreemd om eraan herinnerd te worden😬lol. Heeel leuk van dat feest :). En ofc heeel veeel succes met je toets en veel plezier bij het gala! You will rock (ur dress and the test!!!!!!!!). ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
  3. Alina:
    14 november 2019