Welkom in Shanghai! 欢迎来到上海

5 september 2019 - Shanghai, China

Nĭ hăo! (weet de spelling nu zonder het op te hoeven zoeken haha)

De kop is eraf; de eerste vijf dagen van de 92 in China zitten erop. Aangezien ik inmiddels al 4 dagen naar school ben geweest en al het een en ander heb meegemaakt hier, leek het me wel tijd voor een update!

Zondagochtend landde ik in Shanghai na een prima vluchtje. Vanaf het moment dat het vliegtuig stil stond kreeg ik te maken met de chaos waar China zo bekend om staat. Mensen begonnen te duwen en schreeuwen in de rij van het vliegtuig naar buiten terwijl de deur van het toestel nog niet open was. Vervolgens moest er nog iemand overgeven op het tapijt en viel er een laptop op het hoofd van de man naast mij, maar daarna ging alles voorspoedig. Toen ik eenmaal het land binnen was, wachtte Dalton (denk dat dit niet z’n echte naam is), de chauffeur van school, me op om me naar mijn appartement te brengen. Het appartement is prima, zeker voor Chinese standaarden. Ik deel het met 2 andere studenten genaamd David (Zweed van 19) en Tammy (Aussie van 22) en heb dus alleen mijn slaapkamer helemaal voor mezelf, maar die is superfijn! Verder was ik die dag vooral jetlagged en heb dus alleen wat rond gelopen in de buurt. De buurt waar ik woon heet Jing’an en is een mooie mix tussen echt Chinese en meer moderne elementen. De flat ligt in een soort park met allemaal andere flats waarin allemaal Chinezen en enkele andere buitenlanders wonen.

Maandag had ik m'n eerste schooldag, ik heb nog nooit zoveel zin gehad om naar school te gaan! Ondanks dat het maar 20 minuten lopen is gaan we met de bus, omdat het die dag (en de dag ervoor en ook de dagen erna) kei en keihard regent, zeg maar op zo’n manier dat je continu tot je enkels in het water staat. De school is erg mooi en ligt in de French Concession (leuke wijk met veel groen en Europees ogende gebouwen omdat hier vroeger de Fransen zaten). Eenmaal aangekomen bij de school ontmoette ik mijn docenten Lizzy en Jessica (waarschijnlijk heten ze eigenlijk Lī ofzo maar goed). Jessica geeft de eerste 2 uur les en Lizzy de andere 2. De eerste dag was al gelijk pittig omdat Chinees gewoon zo'n andere taal is dan de talen die ik heb geleerd, waardoor alle woorden op elkaar leken. Het moeilijkste aan de taal vond (en vind) ik de tonen. Die tonen bepalen of je moeder of paard zegt. Of bijvoorbeeld het woord 'kopen' bestaat uit de letters măi terwijl mài verkopen is en als je de toon dus verkeerd hebt, krijgt het woord de tegenovergestelde betekenis. De docenten zijn gelukkig wel erg goed dus ik ga vrij snel vooruit op het moment.

Verder zijn mijn dagen hier vooral erg druk. Ik sta op om half 8 en ga dan gelijk de deur uit om richting school te lopen. Onderweg stop ik bij een straatstalletje voor een jianbing (Chinees ontbijt, een soort pannenkoek met ei en bosui en saus etc.), koop ik fruit op de markt en stop meestal ook even om te blijven kijken bij de vele oudjes die buiten dansen, muziek maken, tai chi doen of mahjong spelen😊 Dan heb ik school van 9-13 en daarna ga ik meestal de stad onveilig maken. De afgelopen dagen ben ik naar People's Square (leuk park), East Nanjing Road (shopstraat), Jing'an Temple en de Shanghai Urban Planning Centre (museum) geweest! Meestal ben ik dan terug rond 18.00 en dan ga ik ergens eten met mijn huisgenoten. Het leuke aan Shanghai is dat werkelijk alle keukens van de wereld hier te vinden zijn. Meestal zoek ik gewoon naar plekken waar het heel druk is met Chinezen en ga daar eten en tot nog toe is het altijd heel lekker geweest. Pluspuntje is ook dat het eten hier heel goedkoop is waardoor ik nog nooit in de keuken in het appartement ben geweest :). Na het eten zijn er dagen dat we nog iets gaan bekijken wat mooi is om te zien in de avond zoals de Bund of de Shanghai Tower of soms gaan we naar een bar oid. Het is hier dus behoorlijk druk elke dag, maar dat is ook wel leuk aan het wonen in zo'n grote stad (25 miljoen inwoners)!!

Ik zou nog duizend woorden kunnen door gaan over wat me allemaal opvalt hier en m'n ervaringen, maar ik gok dat niemand zit te wachten op zo'n lap tekst haha. De rest bewaar ik voor de volgende post!

-Laura Lisa

1. Spikey, Tycho:
    5 september 2019
    Ziet er leuk uit en veel plezier nog.

Groetjes je langere broertje 😂😂🙈
  2. Guusje:
    5 september 2019
    Zo leuk om het allemaal te lezen! Heel veel plezier en geniet van de ervaring!

Groetjes Guusje
  3. Oma opa:
    8 september 2019
    Hoi Laura Lisa,
    Wat een ervaring,maar je begint al een beetje thuis te voelen is het niet.Wij missen jou een beetje, met ons gaat het goed, heel veel plezier en maak er iets van.
  4. Dagmar Schalken:
    8 september 2019