Semana 2/3! Stemmen, protesten, tripjes en dan eindelijk ook alle problemen opgelost?

12 september 2022 - Santiago, Chili

Holaaa!

Inmiddels is de derde week in Santiago ingegaan en leek het me dus wel weer tijd voor een update. Er is namelijk nogal veel interessants en leuks gebeurd!

Vorige week maandag 29 augustus begon weer een nieuwe schoolweek met als doel: de vakken regelen. Inmiddels was de derde week school ingegaan en had ik nog steeds geen enkel vak gevolgd dus inmiddels was ik nogal klaar met de Chileense mentaliteit dat het allemaal vanzelf wel goedkomt, er moest actie in de taxi komen. Uiteindelijk is toen besloten dat ik aan de economische faculteit in ieder geval de enige 2 vakken die ze in het Engels geven zou gaan volgen en daarnaast kon ik me ook al aanmelden voor 1 vak in het Spaans. De andere 2 vakken die ik nog wilde volgen moest ik dan regelen via de journalistiek faculteit. Ik had die dag trouwens ook voor het eerst lunch in de ‘casino’! Niet een casino met geldspelletjes, maar de kantine hier. Dit zag er echt super Amerikaans uit, met heel veel Chileense vlaggen en zo’n kantinejuffrouw die echt die pasta met zo’n flets op je plastic bordje gooit. Maar ja, het was prima en wat verwacht je voor 2 euro. In ieder geval wel een leuke ervaring.

Verder kwam het die week veel voor dat ik naar school ging en er ineens toch geen les bleek te zijn, omdat er campagne gevoerd moest worden om voor de nieuwe grondwet te stemmen. Dit zou namelijk plaats vinden op zondag 4 september en werd gezien als een hele belangrijke gebeurtenis. De universiteit stuurde ook een paar keer e-mails dat ze iedereen aanmoedigden om campagne te gaan voeren om voor de nieuwe grondwet te stemmen en op school werd zelfs de geprinte versie uitgedeeld. 4 september heb ik samen met 2 andere meiden TV gekeken om de stemming in de gaten te houden. Uiteindelijk won de tegenpartij met 65% en komt er dus niet een nieuwe grondwet. Dit zorgde ervoor dat de afgelopen week er heeeeel veel protesten zijn geweest. Dit begon de maandag erna al met studenten die bij de ingang van mijn school molotovcocktails naar de politie gooiden. Je moet op het moment gewoon ALTIJD als je naar buiten gaat in de gaten houden dat er geen protesten zijn. Zo wilde ik dinsdag naar de metro maar zei ik al snel tegen Lynn: “Is dat nou rook of smog?” waarna 2 mannen “danger, danger!” riepen en het dus bleek dat protestanten een bus in de fik hadden gestoken. Dit kan de hele dag overal voorkomen en zorgt er vooral voor dat de metro vaak dichtgaat, wat eigenlijk best wel heel irritant is. Ook worden wegen vaak afgesloten met waterkanonnen en ME al paraat erbij. Best een interessante tijd opzich om mee te maken, maar hoop dat het ook wel snel weer over is want school ging de afgelopen week maar 2 dagen door en zal toch m’n studiepunten moeten halen ;-)…

Buiten deze op z’n minst interessante happening heb ik ook heel veel leuks gedaan! Zo vroeg een meisje uit mijn klas uit Duitsland of ik vorig weekend met haar mee ging naar Cajón del Maipo, een hele mooie vallei in de Andes. We waren met zijn achten en hebben zowel de Embalse del Yeso (een heel groot blauw meer) en een supermooie waterval gezien! Was echt top om even de stad uit te gaan en supergezellig. Verder ben ik 2 keer lekker gaan stappen (ook bij een bar waar je kon darten voor gratis shotjes!!) en heb ik dansles van de cueca gehad (zie het filmpje). Dit was echt een waar fiasco met mijn stijve harken voetballichaam in vergelijking met die soepele heupjes van de Chilenen, maar is wel essentieel om te kennen met de Fiestas Patrias die op 18 september beginnen (onafhankelijksfeesten). Daarnaast ben ik gisteravond naar Sky Costanera gegaan. Dit is de hoogste toren van Zuid-Amerika en omdat het de dag ervoor had geregend en er dus minder smog was, kon je de bergen heel mooi zien liggen. We gingen precies zo rond de tijd dat we zowel overdag als ’s avonds met de lichtjes alles konden zien. Echt heel indrukwekkend hoe uitgestrekt de stad eigenlijk is! Boven kregen we ook nog een glaasje wijn, maakte het nóg beter. Sky Costanera ligt ook in een hele veilige wijk waar je ’s avonds nog wel over straat kan. Dit is namelijk niet overal het geval, aangezien ik helaas al te veel mensen ken die zijn overvallen tot aan hun schoenen toe. Goed opletten dus, maar heb het gevoel dat ik er een steeds betere feeling voor krijg welke wijken wel en niet goed zijn. Na de eerste weken als een gek m’n tas bij me te hebben gehouden ben ik nu gelukkig iets relaxter :-). Als laatste vond ik het nog wel grappig om te vertellen over mijn eerste ‘aardbevingervaring’. Die komen hier nogal vaak voor namelijk. Midden in de nacht werd ik laatst 2 keer wakker van trillingen in mijn bed en dacht ik al, dit zou wel eens een aardbeving kunnen zijn. En ja hoor, de volgende dag keek ik en bleek dat er 2 waren geweest met een kracht van 4.7 op de schaal van Richter hier 1,5 uur vandaan! Best wel cool om mee te maken, ik zal er wel aan wennen als het zo vaak voorkomt.

Qua woning is er trouwens sinds gisteren een verbetering gekomen. Ik kan namelijk morgenavond eindelijk weg uit mijn kakkerlakkenhok naar een andere kamer waar er als het goed is geen zitten. Ook qua school heb ik gisteren toevallig veel geregeld, namelijk de inschrijving voor m’n laatste 2 vakken! Ik heb de Spaanse vakken publieke politiek en China: cultuur, politiek en markt. Voor het laatste vak had ik verwacht theorie te leren over China als land, maar in plaats daarvan zijn het Chinese lessen. Suuuuperchill en gratis punten voor mij, want dat kan ik al!! Voelt fijn om langzaamaan na 3 weken alleen maar ‘mañana’ te hebben gehoord eindelijk alles geregeld te krijgen.

Deze update is alweer veel te lang dus ik zal nu maar stoppen. Deze aankomende week heb ik vakantie en een paar leuke dingen gepland zoals een tripje naar Valparaíso (de kust), een hike en ik ga naar het concert van Coldplay (WAAAAH!!!).