Semana 1! Een kakkerlakkenfiesta, eerste schooldag en Santiago ontdekken

30 augustus 2022 - Santiago, Chili

Holaaa!

Het avontuur is begonnen, de eerste 10 dagen van de 151 dagen in Santiago de Chile zitten er alweer op! Omdat ik inmiddels al het een ander heb meegemaakt hier leek het me wel tijd voor een update, een best wel lange trouwens!

Op donderdag 18 augustus vertrok ik in de avond vanaf Schiphol om dan met een vlucht van 18 uur via Buenos Aires naar Santiago te vliegen. Wat trouwens wel grappig is, is dat ik tijdens die vlucht de enige Nederlander aan boord bleek, waarna ik van de KLM vlucht een leuk kaartje kreeg en wat snacks voor onderweg (ook een voorraadje stroopwafels!!).

Rond het middaguur kwam ik aan op Santiago Airport. Hier was het tijd om herenigd te worden met Lynn, vriendin van mijn studie uit Nijmegen waarmee ik hier ook een appartement deel. Ik was natuurlijk super benieuwd hoe de stad en m’n appartement in de residentie eruit zouden zien! Eenmaal aangekomen bleek het gebouw zelf echt heel mooi en hip te zijn ingericht en ook onze kamer zag er echt prima uit. Na ons even te hebben opgefrist gingen we snel op pad om een simkaartje en spullen voor ons appartement te kopen en om de eerste completo te eten, het meest populaire gerecht in Chili. Het is eigenlijk gewoon een hotdog maar dan met tomaat, mayo en zuurkool, echt een lekkere snack!! Daarna op naar de Tottus supermarkt om spullen als pannen en een dekbedovertrek te halen voor het appartement. Hier viel het ons op dat de supermarkt hier echt behoorlijk prijzig is, je betaalt rustig 4 euro voor een pak melk en ook avocado’s die letterlijk in Chili verbouwd worden zijn hier duurder dan in Nederland.

’s Avonds waren we lekker aan het chillen toen we ineens de eerste kakkerlak zagen… De eerste keer was ik nog niet in paniek. 1 kakkerlak kan ik best gewoon vangen en uit het raam gooien dacht ik. Echter was dit maar het begin. Al de hele week komen de beesten uit plinten, over de muren en ga zo maar door, dus gingen gelijk op naar de receptie beneden om te klagen. Hier kreeg ik al gelijk te maken met de typische Chileense mentaliteit: mañana, mañana. Natuurlijk te verwachten als je naar Chili gaat, maar dat het zó erg zou zijn had ik niet verwacht. De afgelopen week heb ik geleerd dat als Chilenen met je afspreken dat ze om 10 uur er zullen zijn, je beter kunt rekenen op een uurtje of 1 haha. Lang verhaal kort, het is nu een week later en er is nog steeds geen oplossing ondanks dat we er bovenop zitten, maar goed. Waarschijnlijk kunnen we donderdag naar een kamer verhuizen waar het kakkerlakkenfiasco opgelost zou moeten zijn (dus ik ga er al maar vanuit dat het eerder zaterdag wordt ;-)!

Verder bestond de eerste week vooral uit hele leuke dingen. Zaterdag gingen we naar een gratis walking tour. Hier werd ons van alles uitgelegd over de geschiedenis van Chili, maar ook over de huidige ontwikkelingen. 4 september wordt er namelijk gestemd over een nieuwe grondwet (de huidige komt uit de tijd dat er nog een dictator was) en er wordt verwacht dat dit zal leiden tot heel veeeel protesten. Net toen de tourguide dit uitlegde stonden we bij het gebouw waar de president werkt en hoorden we ineens een paar knallen. Vervolgens zagen we een waterkanon komen aancrossen en werd volgens de gids de president geëvacueerd, dus we kregen gelijk wat mee van de politieke hectiek hier op het moment!

Daarna gingen we naar de trendy wijk Bellavista waar ik voor de eerste keer Pisco Sour probeerde, een typisch Chileens drankje met Pisco (soort tequilasmaak, maar is gedestilleerd uit druiven) en limoensap. Zondag was het tijd voor een picknick bovenop het dakterras van de residentie waar ik woon. Hier ontmoette ik drie andere leuke meiden: 2 uit Nederland en 1 uit België. Op het eind ging de zon supermooi onder achter de bergen (je kan de Andes zien vanuit de stad als het niet te smoggy is!).

Op maandag was het tijd voor de eerste dag school. Eerst werden we rondgeleid over de campus, die overigens echt gigantisch is. Het ziet er echt allemaal een beetje Amerikaans uit met kleine klassen van 30 man in plaats van de grote collegezalen in Nederland en de studenten lijken ook veel closer met de docenten. Daarna was het tijd om ons in te schrijven voor de vakken. Je zou denken dat dit zo gepiept is, maar niet in Chili. Het is nu een week later en we zijn nog steeds niet ingeschreven voor de lessen! Het komt denk ik gewoon door de hiërarchie en het lijkt of niemand die hier werkt echt goed met elkaar communiceert. 1 keer hadden we zelfs afgesproken met een baas van de faculteit om 10.00 en werd ons bij aankomst verteld dat ze toch pas tijd had om 17.00, dus bestond de dag uit 7 uur lang wachten. Daarnaast maken ze hier de roosters nog helemaal op pen en papier, lekker efficiënt! Veel wachten dus in de kou ook nog trouwens want het is hier winter en de eerste dag hadden we gedacht dat op school de klassen wel gewoon uit ramen en deuren zouden bestaan en er een kantine ofzo binnen zou zijn, maar dit was dus niet zo. Ik had gewoon blauwe lippen, zo koud was het. Ik ben benieuwd wat deze nieuwe week gaat brengen, hoop dat ik eens echt een les kan volgen in plaats van alleen maar alles regelen met de faculteitsbazen, die door de kou ook met muts en al in hun kantoor zitten!!

Verder ben ik op vrijdag ook naar barrio Italia geweest, leuke wijk met heel veel restaurantjes en mooie streetart. Het is wel apart dat elke wijk hier echt heel erg verschilt van een ander. Zo heb je Las Condes, wat eigenlijk meer lijkt op New York, terwijl waar wij wonen (La Moneda) merk je heel duidelijk dat je in Zuid-Amerika bent. Op zaterdag ben ik meegegaan met school, want de International Office organiseert ook activiteiten en dit is chill om meer internationals te leren kennen (denk dat er iets van 15 zijn). We gingen namelijk de Cerro San Cristóbal beklimmen! Dit is een grote heuvel middenin de stad waar je dan bovenop een mooi uitzicht hebt. Je kan met een kabelbaantje omhoog maar sportief dat we zijn gingen wij gewoon lopen. Duurde ongeveer 2 uurtjes maar dan heb je ook wel wat! Wat een uitzicht, het leek wel een schilderij met de bergen in de achtergrond. Ik denk wel dat het nog mooier is zonder smog, dus ga zeker terug als het ’s ochtends een keer geregend heeft en de smog weg is. Hier heb ik ook 'mote con huesillos' geprobeerd, een typisch Chileens drankje bestaande uit een soort perziksap, gedroogde perzik en onderin een graansoort. Vooral de granen onderin waren niet helemaal mijn ding, maar wel leuk om geproefd te hebben!

Kortom, deze eerste week bestond uit heel veel leuke dingen maar vooral ook een beetje wennen aan de cultuur die toch meer nog verschilt van de onze dan ik dacht. Op naar een nieuwe week!

Adios!!

-       Laura Lisa

1. Carlo:
    30 augustus 2022
    Je maakt weer dingen mee !
  2. Natasha:
    30 augustus 2022
    Je maakt weer veel mee lieverd !!