Semana 4/5/6! Heel veel terremoto's, Coldplay en roadtripping!!

29 september 2022 - Santiago, Chili

Holaaa!

Er zijn alweer twee weken voorbijgegaan sinds de laatste blog. Twee weken waarin ik een week vakantie had en de Fiestas Patrias vierde, oftewel 7 dagen lang feest om Chili’s onafhankelijkheid te vieren!

11 september begon mijn vakantie. Die had ik voor mijn gevoel nog niet verdiend aangezien ik pas een week daadwerkelijk naar lessen toe ging maar goed. De eerste dag heb ik goed benut door een tripje te maken naar Valparaíso en Viña del Mar, twee plaatsjes aan de kust op maar 2 uurtjes van Santiago. Onderweg stopten we ook nog bij een wijngaard waar ik het natuuuurlijk niet kon laten om een paar wijntjes te proeven! Vervolgens zijn we een flink stuk door Valpo gelopen om alle muurschilderingen te zien waar dit stadje bekend om staat. Omdat het zo heuvelachtig is hebben ze hier een variatie bedacht op de metro, de ascensor. Een soort liftje waarmee je voor 10 cent hoger op de heuvel kan komen terwijl je je voeten een helse klim bespaart. Hierna hebben we nog even het strand van Concón onveilig gemaakt tijdens de zonsondergang en toen was deze dag met 23.000 stappen alweer voorbij. De dag erna was minstens zo leuk want het was moving day!! Eindelijk konden we verhuizen van ons kakkerlakkenhokkie naar een mooi appartement, superchill.

Omdat ik wist dat vanaf vrijdag de feesten echt gingen beginnen, besloot ik om samen met 2 meiden de donderdag te gebruiken om een mooie hike te maken net buiten de stad. De bedoeling was om 14 kilometer te lopen naar een waterval, maar toen we om 10.00 aankwamen zeiden ze doodleuk dat het park om 13.00 al dicht ging, dus werd het een kleinere hike, die overigens wel echt heel mooi was. Hierna voelden we ons helemaal fit om onszelf drie dagen vol te proppen met empanada’s en terremoto’s (wijn, ananasijs en grenadine) tijdens de Fiestas Patrias onder het mom van ‘culturele ervaringen opdoen’. De eerste dag hadden we een huisfeest bij iemand en de tweede dag gingen we naar een fonda. Dit is een soort openluchtfestival waar heel veel Chilenen naartoe gaan. Er spelen de hele dag bandjes en je hebt een speciaal deel waar de cueca wordt gedanst. Laat ik die nou net hebben geleerd de week ervoor op school! Toen een Chileense man me vroeg om met hem te dansen bezweek ik onder de groepsdruk en stond als lange houten Harry tussen alle Chileense meiden met hun soepele heupjes me uit te sloven terwijl ik probeerde de danspasjes te herinneren met 2 terremotos achter de kiezen ;-). Laten we zeggen dat het in ieder geval grappige beelden heeft opgeleverd.

Deze week zou niet compleet zijn door het allergaafste concert ooit: COLDPLAY!! Dit was zo top. Iedereen kreeg lichtbandjes die waren afgesteld op de plek waar je stond en de show was helemaal compleet met vuur, vuurwerk, poppers, lasers etc. etc. Ik vond het ook een mooi moment toen hij zei: “Steek je handen in de lucht, we tellen af tot 3 en dan sturen we liefde naar degenen aan de andere kant van de wereld waar we van houden”. 3...2…1, en toen ging er heel veel vuurwerk de lucht in en dacht ik aan iedereen die 10,000 kilometer verderop zit (sentimentele muts!!!). Wel toevallig dat ze net zoiets deden tijdens dit concert in Santiago.

Verder ben ik trouwens de week erna ook nog naar school geweest want dat moet natuurlijk ook gebeuren, ookal zou ik het bijna vergeten. Inmiddels zijn alle vakken geregeld, alleen ben ik nog steeds niet naar de les van 1 vak geweest. Telkens ben ik op de uni en is er niemand in het lokaal en de docent reageert ook niet op haar e-mails. Toen ik naar de coördinator ging van de faculteit bleek dit te komen omdat ik nog helemaal niet was ingeschreven voor het vak, zoals mij wel gezegd was. Ik had het kunnen weten, je moet hier overal niet 1 keer achteraan, maar ze hebben eerder 3 of 4 keer een schop achter hun kont nodig. Voor de rest gaat wel alles goed dus dat is top!!

Natuuuurlijk is school heel belangrijk, maar omdat ik ook meer van het land wil zien, was het de vrijdag erop (23 september) alweer tijd voor een nieuw tripje naar La Serena! Dit is een plek op 7 uur rijden van Santiago aan de kust, maar dan met iets beter weer dan in Valparaíso. We hadden een auto gehuurd en gingen met z’n vijven op weg. ’s Avonds laat kwamen we aan en aten we nog snel even een lekker burgertje in een restaurant met een zanger die veel te hard zong, maar waar we wel tequila shotjes wonnen. De dag erna gingen we naar Valle del Elqui, een bergachtig gebied waar veel wijn- en piscobrouwerijen zijn. Ook hier konden we een wijnproeverij niet overslaan. Een bierproeverij erna klonk ook te goed, dus ook die lieten we niet aan ons voorbij gaan (alcoholisten). Uiteindelijk wel echt een leuke dag met lekker weer, lekker eten en drinken en een heel mooi gebied om doorheen te rijden. Er was trouwens 1 iemand mee die niet dronk, dus no worries never drink and drive haha. Op zondag wilden we heel graag naar Isla Damas waar pinguïns zitten. Dit was anderhalf uur rijden om vervolgens daar bij aankomst te horen dat het park dicht was ivm de harde wind.. Best balen maaaar we hebben wel wilde paarden en guanaco’s gezien (Chileense versie van de lama/alpaca you name it). Vanuit daar zijn we toen een flink eind gereden om in de avond aan te komen in Concón, het kustplaatsje waar ik eerder was en waar je goed kan leren surfen. Dit hebben we dan ook gedaan op maandag. We hebben echt 3 uur in het water gelegen om te oefenen, wat echt superleuk was!! Het was niet eens zo koud met een wetsuit en ik wilde gewoon zo graag vaker kunnen blijven staan, maar dit is me maar 1 keer gelukt helaas (loser).

Als ik nu alles zo teruglees zijn deze weken echt top geweest en er komt nog veel meer leuks aan. Hoe ongeorganiseerd en wennen het de eerste maand hier was, des te beter en leuker wordt het elke week! Ik begin me echt al thuis te voelen en het voelt al of ik er veel langer ben. Aankomende vrijdag tot maandag staat een trip met het vliegtuig naar de Atacama woestijn op de planning met 8 vrienden. Zin in!

Adiossss,

Laura Lisa

1. Oma opa:
    1 oktober 2022
    Hoi Laura-Lisa, Jij maakt heel wat mee, wel heel gezellig.
    Ook goed dat je alles gaat bezichtigen. Vindt je de studie ook leuk,
    Als we het zo lezen heb je al veel vriendinnen waar je mee op stap gaat.
    Je past je snel aan prima.heel veel groetjes Oma-Opa
  2. Laura Lisa:
    6 oktober 2022
    Hey opa en oma,
    Bedankt voor jullie leuke berichtje!! Ja ik vind het superleuk hier. Is ook niet zo moeilijk want ik maak veel tripjes, het is lekker weer en ik heb al veel leuke mensen ontmoet. Tot snel! Groetjes Lies