Het einde van Shanghai en een nieuw begin in Beijing! 上海的终结,北京的新起点!

13 oktober 2019 - Beijing, China

Nĭ hăo!

Er is weer veel gebeurd afgelopen week. Tijd voor blog zes alweer! De week waarin ik Shanghai verruilde voor Beijing, heel veel nieuwe mensen leerde kennen en weer van alles meemaakte. Genoeg te vertellen, dus let’s go.

Dinsdag en woensdag waren de dagen dat ik vooral gewoon veel tijd heb doorgebracht met mijn vrienden in Shanghai en nog wat dingen die ik echt leuk vind heb gezien/gedaan. Zo ging ik op dinsdag samen met Scott en Nori naar Din Tai Fung om nog lekker xiaolongbao (soepdumplings) te eten en daarna hadden we het plan om te gaan stappen, maar Shanghai was Shanghai niet als er niet weer eens een tropische storm was. Woensdagochtend was dit gelukkig over en dus gingen we voor lunch patatje oorlog halen (had ik zoooo’n zin in). Daarna hadden we het plan opgevat om nog naar de Bund te gaan, want dat blijft toch een van mijn favoriete plekjes. Als ik al die skyscrapers zie realiseer ik me altijd weer wat een grote stad het is. Het idee was om even snel langs te gaan, maar misschien hadden we even moeten bedenken dat het wel Golden Week was (AKA half China komt naar Shanghai en de andere helft naar Beijing). Een wandeling die normaal een half uurtje duurt kostte ons vier keer zoveel tijd. Er was enorm veel politie en ik heb nog nooit zo veel mensen bij elkaar gezien in mijn hele leven, maar ondanks dat was er totaal geen sprake van chaos. Het bleek dat er heel de week een lichtshow was bij de Bund en laten wij nou precies op tijd zijn geweest om die te zien. Het was echt suuuupermooi (check de foto’s/video’s) en het langzame lopen helemaal waard. Een mooie laatste avond in Shanghai.

Op donderdag was het moment dan toch echt daar: met de taxi (metro kon niet met die halve vrachtwagen van een koffer van me) op naar het station want ik ging Shanghai verlaten en op naar Beijing. Vond het echt wel jammer, want het voelde hier echt als thuis. Ik kende eindelijk de stad op m’n duimpje, had een soort routine en op school ging het allemaal prima en toen moest ik weer weg. Nadat ik afscheid had genomen van iedereen was het ook wel weer goed. Een nieuw avontuur stond me te wachten. Gelukkig hielpen de Chinezen me wel met mijn koffers de trein in sjouwen en was het in de trein ook nog gezellig, op z’n Chinees dan. Was weer de attractie voor veel kindjes (“waiguorén!”)  en de man naast me was even zijn nagels aan het knippen, maar verder een relaxed ritje. Eenmaal aangekomen in Beijing merkte ik gelijk dat de mensen echt compleet anders klinken dan in Shanghai. Verstond er echt niks van. In Shanghai zegt men bijvoorbeeld ‘nali’ als ze ‘daar’ zeggen, in Beijing zegt men ‘nar’ (insert hele harde r). Verder heb ik die dag mijn roommates ontmoet: Philippe en Matthijs, twee Nederlandse jongens. Ze zijn wat ouder dan dat ik ben, maar heel aardig. Twee gekken bij elkaar, ik noem ze altijd Geer en Goor haha. Het appartement was wel echt even stukken minder mooi dan die in Shanghai, maar daar ben ik nu wel aan gewend. Toen ik hier aankwam, dacht ik echt dat ik in een of ander drugspand terecht was gekomen (check de video en je snapt me), maar van binnen is het allemaal wel redelijk. Het is precies hoe ik had verwacht dat mijn appartement in China eruit zou zien, dus opzich is dat prima.

Vrijdag was mijn eerste hele dag hier. Ik heb de buurt hier verkend (Lama tempel is heel dichtbij) en ’s avonds gingen we met zijn drieën pekingeend eten. Bij dat restaurant zijn Willy en Máxima ook geweest, was wel grappig. De jongens hebben wel humor dus je verveelt je niet zo snel met hen haha. “THAT IS WILLY, OUR KING, OUR KING” midden in het restaurant. Daarna zijn we ook nog naar een bar gegaan. Onderin die bar zit een brouwerij waar we gratis biertjes mochten proberen. Daarna gingen we met nog meer mensen naar Club MIX. Was een vette club!!  Wij hadden daarvoor bij de bar een man ontmoet die daar werkte en dus kregen we alles gratis. Het is wel apart om Chinezen in de club te zien. Die bestellen voor kapitalen aan champagne en laten dit dan heel de nacht staan om er cool uit te zien, maar ze drinken niks op. Daarna gezellig met de tuk tuk naar huis, China-style.

Zaterdag gingen we ook naar een bar. Daar heb ik toen heel veel mensen die ook naar Hutong School Beijing gaan ontmoet, hele leuke gezellige mensen! Dat vind ik wel echt leuk aan de school hier. Er zijn wat minder studenten, maar daardoor is het wel echt 1 community en bestaat het niet zoals in Shanghai uit allemaal groepjes.

De volgende dag besloot ik om naar Tiananmen Square te gaan. Niet heel slim tijdens de Golden Week bleek maar weer. Op de heenweg met de metro dacht ik dat ik het station waar ik moest uitstappen had gemist dus ik nam weer de metro terug, maar toen sloeg hij weer heel Tiananmen Square over. Bleek dus dicht te zijn. Toen ben ik maar naar Wangfujing Road gegaan, een grote bekende winkelstraat. Toen ik terug wilde moest ik een half uur omlopen naar een andere metro, omdat ze ook dit station hadden gesloten… Maandag was ik nog vrij en ben ik naar Jingshan Park geweest, waar je mooi uitzicht hebt over de hele stad. Als je in zo’n stil park bent, valt pas echt op hoe druk het in de stad is. Toen ik hier in Beijing aankwam, moest ik ook al wennen. Ik vond het hier heel stil, omdat ik in het in Shanghai nog veel drukker gewend was. Wordt leuk als ik straks terug in Tilburg ben!

Dinsdag was mijn eerste schooldag. Ik was best wel gespannen omdat ik eerst een language test moest doen om mijn niveau en dus klas te bepalen. Viel allemaal harstikke mee, gewoon een gesprekje van vijf minuten. Heb hier een veel grotere klas (8 man) dan in Shanghai, wat zowel zijn voor- als nadelen heeft. Met hen heb ik twee uur groepsles en daarna nog een uurtje privé karakterles. Dat is wel echt superleuk, elke keer als ik in het dagelijks leven dan wat herken ben ik echt trots haha. Helaas hier wel les in de middag, maarja daar is niet zoveel aan te doen, ik zal gewoon in de ochtend dingen moeten gaan bekijken en dan hopen dat ik op tijd op school kom met de metro of fiets. Beijing is trouwens wel echt 2382384 keer ruimer opgezet dan Shanghai, mijn god wat duurt het lang om overal te komen!

Woensdag voor school op naar de Verboden Stad. Ik wilde een andere keer echt naar binnen gaan, maar heb dichtbij de ingang even zitten studeren, was wel grappig. Kan ik zeggen dat ik bij de Verboden Stad heb gestudeerd, lekker met uitzicht op Mao. Er wilden daar wel heel veel Chinezen met me op de foto toen ik aan het rondlopen was, was zo’n celebrity dat er een paar Amerikanen naar me toe kwamen om me dat even duidelijk te maken. Die avond ging ik ook mee met Hutong naar Haidilao (die plek waar je ook een handmassage en manicure kon krijgen tussen het eten door en waar robots rondreden) om hotpot te eten, altijd gezellig. Is superhandig om nieuwe mensen te ontmoeten en daarna zijn we ook nog naar Local (onze stamkroeg) gegaan om wat te drinken dus dat was ook weer heel erg gezellig! Kwamen wel een klein beetje laat thuis (lees: half 3 ’s nachts), maar laten we maar zeggen dat het allemaal was voor het socializen! Donderdag lekker weer om 7 op, jianbing halen en op naar de bank om eindelijk een Chinese bankkaart aan te vragen. Kan ik eindelijk WeChatPay gebruiken en hoef ik niet meer anderen een fiets voor mij te laten openen, maar sukkel dat ik ben, ben ik mijn wachtwoord voor die app vergeten… Morgen lekker het servicenummer bellen om in mijn allerbeste Chinees het te resetten. Kan je nu al verzekeren dat dat helemaal misgaat en ik uiteindelijk mijn eigen account ga blokken, maar WE GOAN ERVOOR!

Vanaf donderdag begon ik me hier steeds beter te voelen. De eerste dagen miste ik Shanghai, mijn vrienden en ritme daar, maar nu heb ik hier weer een leuke groep en merk ik dat ik altijd overal weer op mijn plekje terecht kom en altijd overal vrienden kan maken. Daarnaast komen vrienden uit Shanghai mij ook nog opzoeken begin november dus dat is echt heel leuk en ook iets om naar uit te kijken, maar tot die tijd houd ik het hier prima vol. Het is wat Chineser dan Shanghai en wat minder modern, maar dat maakt het ook wel leuk en een uitdaging. Kijk uit naar de resterende twee maanden!!

Dat was het weer. Wat langer dan normaal, hopelijk heb je het tot hier gered haha!

-Laura Lisa

1. Oma opa:
    14 oktober 2019
    Het is geloven wij wel leuk wat je allemaal onderneemt, je wordt een wereld meid,en je bent er
    op het juiste moment met al die feestelijk heden.Gaat het chinees leren ook de goede kant op. geniet ervan.Heel veel groetjes oma opa.
  2. Alina:
    28 oktober 2019
    Heeeeel leuk Lau, Love it.
  3. Laura Lisa:
    29 oktober 2019