De week waarin er drie verrassingen op de stoep stonden! 在门口有三个惊喜的那一周!

24 oktober 2019 - Beijing, China

Nĭ hăo!

De afgelopen twee weken waren echt heeeele leuke maar wel hele drukke weken. Vorige week donderdag zat ik in Xi'an, dus was er geen tijd om een update te schrijven. Deze week is daarom van 2 weken. Ik heb behoorlijk wat te vertellen!

Vrijdag 11 oktober had ik vanuit school een Welcome Party. Eerst gezellig op school ook wat nieuwe mensen ontmoet en met vrienden die gewoon stage lopen en die ik dus niet zoveel zie weer wat bijgepraat en daarna zijn we met een hele groep nog gaan stappen. Ik heb expres niet veel gedronken, want op zaterdag moest ik vroeg op. Er stonden namelijk drie verrassingen op de stoep: papa, mama en Tycho kwamen mij opzoeken voor een week! Echt de aller-allerleukste verrassing die ik me kon wensen. Had het ook ECHT niet verwacht. Ik had zelfs nog de dag voordat ze mij vertelden dat ze kwamen, tegen mijn docent verteld dat mijn ouders sowieso niet zouden komen. Ook best spannend voor mij, want ik wilde ze niet teleurstellen wat betreft mijn niveau van Chinees haha.

Zaterdag waren we alle vier moe (jetlag) dus zijn we naar Jingshan Park geweest, dat park met het uitzicht op de Verboden Stad. Daarna zijn we ook nog even over Wangfujing Road gelopen en in de avond langs Silk Street (fake market) geweest om te kijken voor souvenirs en om wat te eten. Toen op tijd naar bed, want de volgende dag gingen we naar de Chinese Muur AKA het allerleukste en mooiste wat ik in China heb gedaan/gezien (alhoewel Wuyishan ook wel heel mooi was!). We namen vroeg de trein en toen we eenmaal bij de muur waren zijn we met een soort kabelbaan naar boven gegaan om dan naar beneden te lopen. In de ochtend miezerde het wat, maar dat was eigenlijk juist top want daardoor was het harstikke rustig op de muur. In de middag begon het zonnetje wel te schijnen, goed voor de foto’s. Ik weet niet precies waarom, maar ik had niet echt hoge verwachtingen van de Chinese Muur. Misschien dat het daardoor kwam dat ik echt enorm verrast was. Wat een indrukwekkend bouwwerk. Het was echt echt veel mooier dan ik had verwacht en het maakte het nog mooier dat ik dit met de mensen kon delen die ik het meest lief heb. Dat ding is trouwens ook echt een stuk steiler dan je zou denken. Uiteindelijk zijn we een uurtje of vijf op de muur blijven wandelen en hielden het toen voor gezien. Op de terugweg in de trein nog lekker popcorn gekocht. Maken ze ‘vers’ in de trein hier in de magnetron hahah. ’s Avonds zijn we bij mij in de buurt pekingeend gaan eten. Pap en mam waren fan, Tycho vond het maar niks dat die eend voor je neus werd klaargemaakt haha.

Maandag is mijn bezoek zelf naar het Zomerpaleis gegaan. Ik wil daar heel graag nog naartoe, maar ik moest maandag gewoon naar school dus dat werd hem niet. In de avond zijn we wel gezellig samen xiaolongbao (soepdumplings) gaan eten bij Din Tai Fung. Ik heb geprobeerd om ze elke avond mee uit eten te nemen naar iets wat je echt alleen in China hebt en dat is volgens mij ook wel gelukt. De soepdumplings vonden ze zo lekker dat we de laatste avond nog eens zijn terug gegaan. Daarna was de planning dat we nog snel even de treinkaartjes voor Xi’an zouden gaan ophalen op het treinstation en dat iedereen op tijd in bed zou liggen. Kwamen we daar aan, bleek dat iemand (ik noem geen namen) een 1 in mijn paspoort had aangezien voor een 2, dus ze konden mijn kaartje niet meegeven. Wij dus maar alle andere kaartjes wel meenemen, zodat we thuis konden kijken of er nog kaartjes voor die trein waren zodat we mijn ticket konden omboeken. Dit bleek niet zo te zijn, dus toen konden papa en ik om 00.00 weer terug naar het station om dan maar alle kaartjes te cancelen. Moest trouwens ook allemaal in het Chinees, dus was wel een goede oefening! Uiteindelijk hebben we gewoon alle kaartjes gecanceld en toen in de hotelkamer nieuwe tickets geboekt. Zo werd wat een lange nacht slapen moest zijn toch nog een kort nachtje. Ik ben ook maar bij papa en mama in het hotel blijven slapen toen, want de metro stopt in een wereldstad als deze al om 23.00 met rijden.

Dinsdag kon ik gelukkig wel met mijn ouders mee, al was het maar tot 12 uur omdat ik daarna naar school moest. We wilden eigenlijk naar de Verboden Stad, maar daarvoor moest je blijkbaar kaartjes online kopen. Hebben toen even Tian’anmen Square bezocht, om Mao zijn portret te bewonderen natuurlijk ;). Het is wel een drama om daar binnen te komen, je moet in een hele lange rij aansluiten en dan je paspoort laten zien en door een controle, duurt wel een uurtje. Daarna snapte mama wel waarom ik heel dat gebied vermijd. Daarna nog lekker te laat gekomen op school, omdat de Chinezen ineens het metrostation bij het plein hadden dichtgegooid. Echt heel typisch, dit is al de derde keer dat het met overkomt hahah. In de avond heb ik het bezoek meegenomen naar een van m’n favoriete Sichuan (very spicy) restaurants. Woensdagochtend zijn ze mij komen ophalen bij mijn appartement, want we gingen naar de Lamatempel en die ligt bij mij in de buurt. Heel mooi! Tycho en ik waren wederom ook deel van de attractie, moesten lekker vaak op de foto.

In de avond namen we de nachttrein naar Xi’an. Na een kort nachtje zijn we, eenmaal aangekomen, gelijk met de bus naar het beroemde Terracottaleger gegaan, heel vet! Daarna lekker naar het hotel. Ze hadden denk ik kleine kinderen verwacht (zie de foto’s), ik plaste bijna in mijn broek van het lachen toen we de deur van onze kamer openden. Daarna heb ik papa en mama overgehaald (Tych wilde toch al wel) om bij Haidilao te gaan eten. Hotpot, dat leek ze maar niks, maar ik zei dat als je iets echt Chinees wilt doen, je gewoon hierheen moet. Uiteindelijk vonden ze het harstikke leuk en lekker; “Nou Lies, het viel me 300% mee”. Zondag hebben we fietsen gehuurd en de 12 km lange stadsmuur afgefietst en daarna ook nog de Drum en Bell Tower en Muslim Market bezocht. Tych en ik hebben nog even een mooi terracottaleger mannetje op de kop getikt en toen was het alweer tijd om de bullettrain terug naar Beijing te nemen. Hier even de taxi naar het hotel en daarna mijn huis en weer mooie gesprekjes gehad met de taxichauffeur zoals altijd.

Zaterdag was helaas alweer de laatste dag dat Tycho, papa en mama hier waren… Ik had een paar dagen ervoor op de Chinese website van de Verboden Stad kaartjes gekocht dus deze dag gingen we daar eindelijk eens heen. Het is trouwens wel echt vreemd, je kunt alleen niet over-priced kaartjes kopen als je een Chinees telefoonnummer en een Chinese bankkaart hebt. De Verboden Stad is echt zoiets waar je MOET zijn geweest als je in Beijing bent geweest. Het is heel mooi binnen, maar omdat het zo'n gedoe is om binnen te komen, hoef ik er niet nog eens naartoe. Naar mijn mening zijn er in Beijing genoeg andere mooie(re) plekken om te bezoeken. Ik vond het wel supervet om te beseffen dat ik in de stad woon waar ook zo’n indrukwekkend en belangrijk bouwwerk te vinden is. Daarna nog bij Din Tai Fung eten en toen was het alweer bijna tijd om het bezoek af te zetten bij het metrostation. Ik vond het echt heeeeeel leuk dat papa, mama en Tycho me zijn komen opzoeken. Ik heb geprobeerd ze een beetje mee te nemen in mijn leven, ze zijn in mijn appartement geweest (en hadden dezelfde reactie als mij toen ik aan kwam) en we hebben samen Beijing onveilig gemaakt. Het was een top week, maar ook behoorlijk vermoeiend. Elke keer sjouwen van mijn huis naar hen, naar school, naar hen en dan naar huis hahah. Zij waren ook helemaal kapot na deze week. BUT VERY WORTH IT!!

Toen ze eenmaal weg waren, heb ik even rustig aan gedaan op zondag en vanaf maandag begon school gewoon weer.  Deze week was het de bedoeling dat ik wat zou bijtanken, maar tot nog toe heb ik elke avond wel weer iets gehad. Gisteren iemand zijn verjaardag en daarvoor pekingeend eten met school en eergisteren ook al een etentje. Supergezellig en lekker druk, hou ik wel van. School gaat verder ook erg goed. Ik heb nu 2 uur groepsles en 1 uur privéles om de karakters te leren en heb mezelf zelfs al opgegeven voor de HSK-toets in november!

That’s it for today! Op naar een nieuwe week, de zevende alweer!

-Laura Lisa

1. Alina:
    28 oktober 2019
    Welk level Chinees doe je nou??? Hartstikke leuk dat je ouders en Tycho zijn gekomen :). Het klinkt wel alsof het een heel gedoe was allemaal, maar je hebt het natuurlijk overleefd dus dat is goed om te horen! Oh en volgens mij ben ik dat vergeten te reageren, maar echt heeel leuk dat Nori (volgens mij heette hij zo) en de andere jongen je komen bezoeken, echt heel tof! Geniet nog girl! Mis je wel hoor❣️