Mijn laatste week in China... 我在中国的最后一周...

3 december 2019 - Tilburg, Nederland

Nĭ hăo!

Deze keer niet vanuit China, maar helaas alweer vanuit Nederland. Tijd voor de update over mijn laatste week in China!

Vrijdag 22 november was een hele leuke dag. ‘s Avonds ging ik vrij spontaan met school mee naar het Beijing Circus. Was echt wel vet met die gekke Chinezen, die doen echt de gevaarlijkste dingen. Ben ooit naar Cirque du Soleil geweest en dit had wel wat daarvan weg, ook zo’n circusshow met een heel verhaal er omheen. Was wel lekker Chinees, begonnen er 2 gewoon schaamteloos keihard ruzie te maken tijdens de voorstelling en in de zaal hing er gewoon smog. Maar verder dus echt leuk! Daarna snel naar huis, want die avond zouden we weer met onze ‘Party in Beijing’ groep naar een bar gaan, eentje waar nog niemand van ons was geweest. De avond begon heel leuk. Het was een supervette plek met een rooftop, de muziek was goed, er waren hele gezellige mensen en om het uur kwam er een gigantische panda door de club gedanst (vooral dit maakte de plek leuk)! Ook hier kregen we weer gratis alcohol, precies het deel waar het mis ging. Was iets niet helemaal goed met die alcohol daar, want na 4 drankjes waren de eerste soldaten al gevallen, including me. Blijkbaar stond heel die rooftop vol met kotsende mensen, maar daar weet ik niks meer van. Gelukkig ben ik door mijn lieve vrienden Mattie en Kristel uiteindelijk weer in mijn bedje terecht gekomen. Zaterdag moest de hele Hutonggroep weer bijkomen en opladen, met name ook omdat we zondag flink afgepeigerd zouden gaan worden. Ik ging namelijk met school naar de Jiankou section van de Chinese muur. Staat ook wel bekend als het wildste en mooiste deel van de muur. Moest van tevoren ook een form tekenen waarin stond dat Hutong School niet verantwoordelijk is voor eventuele doden hahah. Dat beloofde veel goeds met een kluns als mij. Uiteindelijk drie keer tegen een boom aangelopen, paar keer gevallen (maar ik leef nog) en het heeeel koud gehad, maar was echt zo mooi! Een van de leukste dingen die ik in China heb gedaan :). Doordat je zulke dingen meemaakt met mensen die je eigenlijk pas vrij kort kent, word je snel vrienden en dat zorgde ervoor dat ik het een week later vrij lastig vond om weg te gaan. Er hingen zelfs daar trouwens camera’s, big brother is always watching. Daarna pekingeend gegeten met zijn allen en toen naar huis. Viel gelijk in slaap want ik was kapot.

Maandag begon dan echt de laatste week, want zou die zondag weer het vliegtuig naar huis toe instappen. Maandag heb ik na school gewoon wat rondgewandeld door de stad, lekker oortjes in en gaan. Dinsdag vroeg op want ik wilde nog naar de 798 Art District. Volgens iedereen aan wie ik tips heb gevraagd dé plek om te bezoeken in Beijing. Zal vast heel leuk zijn in het weekend (zag terrasjes ;) ) maar doordeweeks was het niet echt de lange metrorit ernaartoe waard. Daarna voor mijn les noedelsoepje gegeten en die avond samen met Will gezellig gegeten. Woensdag was het alweer tijd voor mijn laatste karakterles. Sommige mensen hebben een fotografisch geheugen en onthouden een karakter nadat ze die een keer hebben gezien. Ik kan je vertellen, zo ben ik nie! Het was dan ook wel een kleine opluchting dat ik voor even niet twee uur per dag me heel dom meer zou voelen. Daarna was het natuurlijk tijd om een goodbye picture te nemen met mijn docent. Toen nog even naar Silk Street om wat souvenirs te halen voor Tycho. ’s Avonds besloten Philippe, Mattie en ik naar het spiesjesrestaurant te gaan. Je kunt daar ook 2-litertanks met bier bestellen dus dat hadden wij ook maar eens gedaan. Ondertussen hadden we ook zoals altijd vrienden gemaakt met andere Chinezen die telkens Ganbei (proost!) riepen en dan moet je dus je hele glas in 1 keer leeg drinken. Uiteindelijk om 02.00 naar huis. Een normale woensdagavond in Beijing! Donderdag kwamen 2 vrienden van Matthijs aan en zijn we ’s avonds met zijn allen bij Local wat gaan drinken. We konden geen taxi naar huis krijgen op dat tijdstip, dus Mattie en ik kwamen met het idee om gewoon het Intercontinental Hotel in te lopen (5-sterrenhotel) en dan daar om een taxi te vragen. Komen meneer en mevrouw daar binnen, half bezopen. “Jes we have geslept in this hotel lest naght, but ken joe ons een taxi getten?". Maar uiteindelijk dus wel thuis gekomen.

Vrijdag was het dan alweer tijd voor mijn allerlaatste schooldag. We hadden allemaal snacks meegenomen en het was verder gewoon een leuke les net zoals altijd. Ook de pauzes waren weer heel gezellig zoals altijd. Daarna ben ik nog even daar gebleven, gewoon even gezeten en alles laten bezinken ofzo. Toen toch maar snel voordat het 17.00 was het fietsje naar huis gepakt, want de eerste sneeuw was op komst volgens mijn docent! Heel leuk, maar niet als je wilt fietsen in Beijing. Ik ben hier al heel vaak bijna aangereden op mijn fiets en ondanks dat dit grotendeels mijn eigen schuld is omdat ik een dikke kilometer tegen het verkeer in fiets, leek het me toch handig om de sneeuw even voor te zijn. Heb toen mijn koffer een beetje ingepakt, want dat wilde ik niet zaterdag met mijn zatte kop doen. Die vrijdagavond was namelijk mijn afscheidsfeestje! Ik vierde het samen met Miles, want hij zou 3 december weggaan. We gingen wederom naar XIU bar, maar nu waren we natuurlijk allemaal op de hoogte van de slechte alcohol en hielden we het allemaal rustig. Na 2 drankjes daar ben ik overgegaan op de cola. Het was echt een van de aller- allerleukste avonden hier, voelde me heel gelukkig met al die lieve en leuke mensen om me heen. Na XIU zijn we met een kleiner groepje nog door gegaan bij MIX. Hier weer een tafel en gratis drank gekregen en wel even wat meer gedronken aangezien het drinken hier wel te vertrouwen is. Uiteindelijk om een uurtje of 6 weer in bed beland, maar had nog wel een paar uur door gekund.  Vond het echt zo leuk!! Toen we thuis kwamen lag er nog steeds sneeuw. Echt mooi dat ik Beijing nog in de sneeuw heb gezien, wilde ik namelijk heel graag.

Zaterdag was dan echt mijn laatste dag. Overdag vooral mijn koffer gepakt en nog wat rondgelopen. Moet zeggen dat ik het die laatste dag behoorlijk pittig had. Het is toch lastig om weg te gaan uit een land waar je zoveel nieuwe vrienden hebt, je tijdelijke leventje hebt opgebouwd en waar je jezelf ook gewoon verder hebt ontwikkeld. ’s Avonds met wat vrienden soepdumplings (xiaolongbao) gaan eten bij mijn een van favoriete restaurants en daarna door naar je raadt het al, de Local voor wat drankjes. Helaas was het daarna tijd om van de meeste mensen afscheid te nemen. Blijft lastig… Daarna zijn Matthijs, zijn 2 vrienden en ik naar Paddy’s gegaan. Paddy’s is ook wel een van mijn favoriete barretjes. Een Irish pub waar je ook kunt darten. Nog nooit gedart, maar ik ben stiekem echt een talent hahah. Uiteindelijk in bed om een uurtje of 2 met een wekker om 07.00 klaar staan.

Die ochtend was het dan de dag dat is weer naar Nederland zou vliegen, het oude vetrouwde Tilly. Totaal geen zin in om eerlijk te zijn, maar het vooruitzicht dat ik iedereen thuis weer zou zien zorgde ervoor dat ik toch maar de metro in naar het vliegveld stapte. Gelukkig was Mattie zo lief om mee te gaan, want die enorme tank van een koffer van mij kon ik niet tillen haha. Van tevoren nog afscheid genomen van Philippe en Matthijs zijn vrienden en toen met een brok in mijn keel de deur achter me dicht gedaan. Bye ongezellig maar toch leuk huisje in Dongzhimen! Nog even de laatste jianbing op en toen toch echt weg. Daarna wederom lekker emo afscheid genomen van Matthijs en toen toch echt de douane door (ging wel echt vlotjes dus nice!!). De vlucht zelf was echt prima, heb niet echt geslapen ofzo maar wel een filmpje gekeken en verder vooral muziek geluisterd en naar buiten gekeken. Hele tijd heldere lucht, dus heb half Rusland gezien. En toen was ik thuis, nadat de mensen om wie ik het meeste geef me waren komen ophalen. Superfijn om iedereen weer te zien!

En nu zijn we 2 dagen verder en het liefst wil ik weer terug, maarja aan alles komt een eind. Helaas. Ik heb echt de beste tijd ooit gehad, nog zoooooveel keer leuker dan ik van tevoren ooit had durven dromen. Niet alleen Chinees geleerd, maar me ook persoonlijk verder ontwikkeld, zelfstandiger geworden en erachter gekomen dat je altijd overal nieuwe vrienden kunt maken, je plek kunt vinden en je thuis kunt voelen. Ik ben al mijn vrienden en alle mensen van Hutong daar voor altijd dankbaar voor de leuke ontmoetingen, vele dansjes tot in de late uurtjes en mooie tripjes samen. Een tijd om niet te vergeten! En nu klaar met dat sentimentele gedoe.

- Laura Lisa

1. Natasha:
    3 december 2019
    Jammer dat het is afgelopen😜 maar wij zijn blij dat je weer ( tijdelijk?) thuis bent